Plass og komfort

Audi A3 er sportslig, men ikke ukomfortabel.Bilens beskjedne lengde gjør at Audien ikke kan måle krefter med større biler hva gjelder innvendig plass.

Trass i at de to nye dørene så absolutt sørger for at det blir lettere å utnytte baksetet, er ikke Audi A3 bilen man først og fremst forbinder med gedigne plassforhold og ferieturer med hele familien. Det er bilen rett og slett for liten til.

350 liter, som kan økes til 1.100

Og det sier seg nesten selv at det er begrenset hva man får plass til i en bil som ikke strekker seg lengre enn 4.15 meter. Likevel svelger bagasjerommet 350 liter bagasje før det høflig sier nei takk til mere. Men det er lett å utnytte, og både laste- og lossehøyden er lav. Lar du baksetepassasjerene ta bussen, eller bli hjemme, har du dessuten muligheten til å legge ned baksetet. Operasjonen er enkel, og øker volumet til omlag 1.100 liter.

Hardt baksete

At A3 ikke strekker seg lengre en drøye fire meter merker man så definitivt i baksetet. Voksne vil forgjeves søke etter mer benplass, og barn vil klage over bilens høye sider som effektivt gjør det vanskeligere for de små å få det store overblikket over omverdenen som suser forbi. At baksetet heller ikke er av de mest komfortable vi har satt oss i, bare styrker teorien om at baksetet i A3 ikke er plassen man helst vil oppholde seg for lenge av gangen.

Nydelige forseter

Da er det bedre å erobre forsetene, som er svært komfortable. Vi savnet imidlertid muligheten til å kunne justere korsryggstøtten manuelt, men bortsett fra det er både lår- og sidestøtte upåklagelig. I førersetet er det dessuten lett å finne den perfekte kjørestillingen takket være at rattet kan justeres både i høyden og i dybden.

Sportslig, men komfortabel

Understellet på A3 1.8T er satt opp for sportslig og inspirert kjøring. Det betyr at det er noe stivere enn hva man for eksempel er vant til fra den mykere Volkswagen Golf. Likevel har ikke A3 noen store problemer med å forsere ujevnheter. Både korte og lange ujevnheter filtreres bort blant Audiens fjærer og dempere dårligst er komforten i lavere hastigheter, da mange vil oppleve fjæringen som nokså stutt.

Heller ikke støy er det mye av i A3. Hjulstøy er nærmest fraværende, og motorens brumming på høye turtall kam man fint leve med i og med at man knapt hører den ved vanlig kjøring. Et irritasjonsmoment på vår bil var imidlertid vindsus fra A-stolpen. Det burde ikke forekomme i en bil av A3 sitt kaliber.