Plass og komfort

Vår testbil hadde BMW’s sportsunderstell, men med tanke på komforten var nok den største begrensningen det faktum at det – nettopp på grunn av det senkede understellet – var vanskelig å komme inn og ut av bilen!


Plassforholdene er neppe det viktigste dersom du vurderer en 323 Ci, og baksetet har da også bare plass til 2 passasjerer. Men selv om bilens ytre mål virker begrensede, er det faktisk svært god plass i 3-serien. Både til folk og fe og ferielast.

410 liter bagasjevolum er kanskje ikke noe å skryte av, men sammenlignet med langt større sports-coupéer som Ford Cougar, Volvo C70, Mercedes CLK og Saab 9-3, har BMW 323 Ci faktisk et rommelig bagasjerom.

Da skulle man kanskje tro at det skortet på bakseteplassen i BMW’en, men sammenlignet med de samme bilene er ikke BMW 323 Ci stort dårligere.

Høy fart, høy komfort…

Det senkede sportsunderstellet er helt klart en del stivere enn 3-seriens normalunderstell. Men i likhet med sportslige BMW’er som M-Roadster og M-Coupe, er også 323 Ci med sportsunderstell svært så komfortabel på veien, kraftig progressive støtdempere tar brodden av de verste dumpene. Det er bare i lave hastigheter at det blir litt for mye skumping og hopping, men ved normale hastigheter har 323 Ci en svært god fjæringskomfort.

Dessuten er sportssetene med på å gjøre kjøreturen så behagelig som overhodet mulig, dette er seter vi hittill ikke har funnet noen testkjører som ikke er fornøyd med.

Totalinntrykket er at BMW 323 Ci er en svært komfortabel bil, som bare får litt trekk for resonansstøy i enkelte hastigheter, samt det faktum at bilen er så vidt lav at det kan være vrient å komme seg ut av den.