Plass og komfort

Plassutnyttelsen er kanskje ikke formidabel i Discovery, men du får fort inntrykket av at bilen er kjempediger, takket være lyse materialer og vinduer overalt.


”Safari”-følelsen blir nemlig forsterket av store vindusflater, og de geniale rutene i hjørnene over bagasjerommet gir ekstra lys og utsyn.

Discovery er 470 cm lang, og byr på god plass både i for- og bakseter. I bagasjerommet er plassen noe mer begrenset, men absolutt akseptabel for en bil i denne klassen.

Ekslusiv sittekomfort

Vår testbil hadde skinnseter (standard på ES), men utforminen av seter med og uten skinn er omtrent den samme. Setene gir svært god lår- og sidestøtte, og seteryggen er høy og god.

Også i baksetet sitter 3 passasjerer med rimelig god plass, med sidestøtten er nokså begrenset. Er det noen passasjerer som sitter direkte dårlig i en Discovery, må det være de to som henvises til ”klapp-setene” i bagasjerommet.

Dunk, dunk…

I den oppgraderte Discovery II er det særlig ACE – den aktive kregningsstabilisatoren som gir bedre komfort enn i den gamle modellen. Med ACE er nemlig kregning ved kjøring på vanlig landevei så godt som borte i forhold til forrige modell, og med anke på at den gamle modellen nærmest oppførte seg som en geléklump på veien, snakker vi om betydelige fremskritt.

Men også SLS (Self Levelleing System) har sitt å si, bakakselen kan heves/senkes 6 cm automatisk under kjøring der SLS sørger for at bakakselen holdes på et konstant nivå.

I utgangspunktet trodde man neppe at ACE ble standardutstyr, men Rover-importør BMW Norge har sørget for at både ACE og SLS står på listen over standard utstyr i Discovery II.

Det eneste vi har å utsette på fjæringskomforten er i lave hastigheter over skarpe hindre som fartsdumper og lignende – slike hindringer kommer ”for brått på” og medfører nokså harde slag i understellet.