Plass og komfort

Franske biler er kjent for å ha en usedvanlig behagelig fjæring og en høy grad av komfort. Peugeot 406 skuffer ikke - snarere tvert i mot.

Den glir uanstrengt over ujevnhetene. Understellet sluker dumpene villig og selv over skarpe trikkeskinner, asfaltskjøter og ujevn brostein går ferden uten stort ubehag. Peugeot 406 svarer så definitivt opp til forventningene vi har til en fransk bil.

Komfortabel

Verre blir det ikke av at bilen har et lavt støynivå. Motoren summer svakt og karosseriet skjærer igjennom vinden uten at det støyer nevneverdig. Dermed er lydnivået i 406 heller ikke avskrekkende, og musikken fra det integrerte stereoanlegget kan nytes i fred.

Komfort er imidlertid mer enn fjæring og støy. Komfort handler også om kjørestilling, betjening og oversikt. Ingen grener hvor Peugeoten skuffer nevneverdig, men hvor den fint kunne vært perfeksjonert.

Rattet skygger

Et ankepunkt er rattet, som sammenliknet med rattet i forgjengeren har blitt tykkere og mer gripevennlig. Problemet er imidlertid at når vi har funnet den ideelle kjørestillingen skjuler rattringen instrumentene. Instrumentene på sin side er lettleste, men den uvante skaleringen tar tid å venne seg til.

Skal vi være fryktelig pirkete setter vi også fingeren på det nye displayet i midtkonsollen. Med kjørekomputeren i bruk blir det fort mye informasjon som samles på liten plass. Samtidig deler vi ut honnør til betjeningshendelen som er plassert bak rattet til betjening av stereoanlegget.

Gode seter

Vi kjørte 406 SV, den best utstyrte utgaven. Det betyr elektrisk justerbare seter, armlener og mye komfortutstyr. Setene ga da også god støtte både til lår og rygg, samtidig som plassen foran var bra.

Baksetene er imidlertid en annen historie. Vi kunne godt ha ønsket oss bedre støtte til lårene og til ryggen, men plassen er så absolutt tilstrekkelig. Selv tre velvoksne herrer vil finne plassen tilstrekkelig.

Stort bagasjerom

Noen liten bil er Peugeot 406 så definitivt ikke, noe den innvendige plassen så absolutt kan bekrefte. Trass i at plassen både foran og bak er generøs, har de som liker å pakke heller ikke noe å frykte. Bagasjerommet rommer 526 liter med alle setene i bruk, og hele 1.741 liter dersom man benytter all plassen etter å ha slått ned setene.