Plass og komfort

Med klimaanlegg, elektriske justerbare seter og god plass er målsetningen med Hyundai XG klar, men greier den å leve opp til forventningene som skapes?

Plass og komfort

For 9.000 kroner får du svøpt setene i skinn, og det er med på å gi XG akkurat den noble følelsen man skal oppleve i en bil av denne størrelsen. Og det er da også både plass og komfort i massevis i XG. Setene, elektrisk justerbare, kan du lett tilpasse slik at akkurat du finner en komfortabel kjørestilling. Når i tillegg både lår-, side-og korsryggstøtten er bra blir det ikke vanskelig å trives bak rattet i XG.

God plass

Heller ikke plassen kan man klage på, selv om soltaket stjeler noen centimeter av takhøyden. Plassen, med unntak av takhøyden, er dermed tilstrekkelig for de langt fleste av oss, og romfølelsen er god takket være utstrakt bruk av lyse materialer.

For de som blir henvist til baksetet, kan Huyndai XG varte opp med et komfortabelt baksete som byr på bra støtte under lårene og en brukbar sidestøtte. Plassen er - som den da også bør være i en så stor bil - mer enn tilstrekkelig.

Nobelt, men ikke nobelt nok

Det er helt tydelig av Hyundai har villet når de tegnet og konstruerte XG. Men fortsatt er det desverre langt igjen til Hyundai kan nevnes i samme åndedrag som BMW, Mercedes og de andre store hva gjelder finish og kvalitetsfølelse. Fortsatt virker skinnet billig og plastaktig. Vi spør oss dessuten når Hyundai skal skjønne at tre skal være av tre, ikke billig imitert plast. Spesielt ille blir det i XG hvor de har ikke akurat har spart på dette fæle materialet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Komfortabel

Når du har funnet seg til rette bak rattet er det på tide å ta med XG ut på landeveien. Og det er liten tvil om at Huyndai har satset på komfort i XG, men det er også liten tvil om at de nok med fordel kunne ha jobbet litt lengre den siste kvelden før de bestemte seg. For selv om de lange ujevnhetene forsvinner nærmest umerkelig, gjør ikke de små ujevnhetene det samme. I lav fart, og over korte ujevnheter, strekker nemlig ikke fjæringen til, resultatet er at ujevnhetene forplanter seg til karosseriet og videre inn i kupéen.

Støyninvået kunne med fordel også ha vært lavere, og det er spesielt dekkstøyen som ødelegger.