Plass og komfort

Mykt og fint over de fleste av landjordens ujevnheter. Joda, fjæring kan franskmennene, men det er ikke fjæringen som først og fremst sørger for at 306 blir så komfortabel som den er...

Det er på tide å foregripe begivenhetenes gang, for motoren i 306 er faktisk en høyst medvirkende årsak til at bilen blir komfortabel. Stikkordet er dreiemoment, og med 205 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet er det ikke mange som greier å måle seg hva gjelder fleksibiliet. Draget, selv i femtegear, er bra, og å geare ned foran bakker en saga blott.

Dekkene ødelegger

Det som imidlertid ødelegger idyllen er dekkstøy. Hele tiden ligger romlingen fra dekkene der som en bråkende kulisse, og det er synd. Spesielt siden Peugeot har greid å isolere fører og passasjerer fra både motor- og vindstøy.

Fjæringen har vi allerede røpet hva vi syntes om, og det er ikke tvil om at det var komfort som var i tankene til de som bestemte fjæringsoppsettet i 306. For fjæringen er myk, og ujevnheter av de fleste slag sluker den uten problemer. Selv små, og skarpe, ujevnheter forsvinner blant 306’ens fjærer og støtdempere.

For kraftig korsryggstøtte

Førersetet i Peugeot 306 har høydejustering som standard, og det er ikke tvil om at det hjelper å løfte seg litt opp for å finne den perfekte kjørestillingen. Men å løfte setet hjelper ikke bare på kjørestillingen, det sørger også for at lårstøtten under og til siden bedres. Sidestøtten til ryggen er dessuten bra, men vi må sette visse spørsmålstegn ved korsryggstøtten. Riktignok er den justerbar, men den blir for kraftig etter vår smak - selv når vi velger så lite korsryggstøtte som mulig.

Baksetene i 306 er på det jevne. Lårstøtten under og til siden, kan med fordel bli bedre. Det kan også sidestøtten.

Brukbart med plass

Vår lengste testsjåfør klagde over plassen i 306, men med en lengde på 1,96 meter tilhører han så absolutt et mindretall av befolkningen. De av våre testsjåfører som har en mer normal høyde hadde nemlig få eller ingen problemer med å finne seg til rette bak rattet på Peugeot 306 stasjonsvogn.

Heller ikke i baksetet kan man klage over plassen. Benplassen er tilstrekkelig for voksne, og takhøyden kan tilgi de høyeste tupéer. Likevel blir det trangt dersom tre voksne skal dele baksetets bredde mellom seg.

Stort bagasjerom

Det blir neppe mye kranglig om hvilken bag man skal la stå igjen når man skal på ferietur med 306 stasjonsvogn. For plassen i bagasjerommet er formidabel, samtidig som gulvet er flatt og plassen lett å utnytte. Skylden må det kompakte bakhjulsopphenget og overhenget bak bakhjulene ta.