Plass og komfort:

Med 5 separate seter og raust bagasjerom, er Premacy adskillig større innvendig enn lillesøster 323 som Premacy stammer fra.


I vår sammenligningstest av fleksibiler har faktisk Premacy det nest største bagasjerommet, bare slått av Citroën Berling. Problemet med Mazdaens bagasjerom er bare at hjulkassene stjeler en god del plass, mer enn i for eksempel Opel Zafira.

Likevel – Premacy har mer enn nok plass i bagasjeavdelingen, og byr på fleksible løsninger. Baksetet består av 3 separate seter, som kan justeres med ulike setevinkel uavhengig av hverandre. Hvert enkelt av setene kan også tas ut etter behov, og det er dermed duket for fleksible arrangementer.

Fin fjæring

De høye og korte fleksibilene krever ofte et stramt hjuloppheng for å takle dagens krav til sikre kjøreegenskaper. Dette legger vi blant annet merke til i Opel Zafira. Men Premacy’s hjuloppheng er svært så behagelig avstemt, uten at dette går ut over kjøreegenskapene i nevneverdig grad.

Ros også til setene, som er de beste i vår sammenligningstest. De har lange og relativt myke sitteputer, høy, nokså rett rygg med brukbar korsryggstøtte. Vi savner litt bedre sidestøtte, men siden Premacy er satt opp så vidt komfortabelt som den er, oppleves savnet av sidestøtte bare i situasjoner man normalt ikke utsetter en Pramcy for.

Med tanke på komfort har vi stort sett bare en innsigelse mot Premacy, og det er støynivået. Særlig under akselerasjon er det nokså mye støy fra motoren, og ved motorveikjøring kommer det også mye dekkstøy inn i kupéen – Premacy hadde faktisk det høyeste støynivået av samtlige biler i testen.