Plass og komfort

Vi har tidligere skrytt av komforten i Focus, og vi ser ingen grunn til å endre på det nå. Men plassforholdene er enda bedre her enn i kombikupeen.

I første rekke er det Fordens kompakte følelse som er årsak til vår skryt. Bilen virker svært så fast i fisken, og det stive karosseriet gir dårlig grobunn for støy og ulyder. Lydnivået er på langt nær det laveste vi har målt, men poenget er at det slett ikke oppleves som ukomfortabelt.

Lyd i bil er et merkelig fenomen. I en bil med svært så lavt støynivå er det nemlig ofte slik at kan være en enkelt lyd – for eksempel romlestøy fra dekkene – som nærmest får fritt spillerom. Denne lyden kan derfor lett oppfattes som svært påtrengende og slitsom. Lydbildet i Focus er mer sammensatt, og det er ingen særpregede lyder du kan sette fingeren på. Resultatet er at bilen oppfattes som svært støysvak, selv om enkelte konkurrenter har hakket lavere støynivå målt i desibel.

Fast og ferm

I likhet med kombikupéen er fjæringskomforten i Focus stasjonsvogn fast, men komfortabel. De største dumpene tar bilen på strak arm og svelger dem uten at du knapt registrerer å ha vært over. De mindre dumpene, særlig i lav fart, får du bedre føling med, men det aller meste filtreres vekk av setene.

Og setene er en av Focusens største fortrinn, og etter å ha prøvesittet flere utgaver av Focus kan vi slå fast at setene i vår testbil – en Trend – er bedre enn setene både i Ambiente og Ghia. Setene i Trend gir bedre støtte på siden og i ryggen, og har bedre justeringsmuligheter enn i Ambiente.

Best plass bak

Mest honnør går til Focusens svært så ryddige bagasjeromsavdeling. Det er langt, bredt og enkelt å utnytte, med en av klassens bredeste og høyeste lukeåpninger. Hjulopphenget stjeler dessuten svært lite plass i Focus sin bagasjeromsavdeling.

Sammenligner du bagasjeromsmålene på Focus direkte med andre konkurrenter, vil du finne at Focus neppe utmerker seg på et enkelt område, men den ligger jevnt over gjennomsnittet på de aller fleste målene.