Plass og komfort

Sin sparsommelighet til tross – Carisma kjører som en drøm og er generøs med plassen.


Er du på jakt etter en kombi-kupé i størrelsen rundt 4,5 meter, skorter det ikke på alternativer, og de ulike produsentene har totalt forskjellige preferanser som avgjør om hvorvidt plassen i kupeen eller bagasjerommet prioriteres.

I denne sammenhengen må Carisma se seg slått av de aller fleste av sinekonkurrenter når det kommer til bagasjeromsplass. Med knappe 430 liter havner Carisma langt bak i leksa, slått med over 100 liter av f.eks Skoda Octavia. I forhold til den utgåtte modellen av Carisma er det likevel fremskritt å spore, den nye Carisma har nå innvendige lukehenglser som ikke stjeler av den innvendige plassen.

Men fortsatt er det litt kronglete å komme seg inn i baksetet, døra er litt smal. Men har du først kommet deg inn der bak, kan du riktig breie deg, Carisma er blant de beste i klassen på innvendig benlengde. Det er litt snaut i bredden til 3 voksne, men 3 ungdommer/barn sitter fint her bak, og setene er heller ikke verst.

Generøs komfort

Om Carisma er sparsom på enkelte områder, er komforten ikke et av dem. Modellendringen har blant annet medført en oppstramming av bilens hjuloppheng, som fortsatt er svært så komfortabelt. I fjæringens ytterpunkter har nok bilen blitt hardere og strammere – og mindre komfortabel, men dette merker du sjelden eller aldri under normal kjøring.

Da oppfattes bilen som svært så komfortabel med hensyn til fjæring, og bilen er dessuten støysvak.

Vår største innvending på komfortsiden, er rett og slett at vi ble utsatt for en kraftig hetebølge i testperioden, og Carisma Avance har ikke klimaanlegg som standardutstyr. Vi anbefaler sterkt klimaanlegg, og Avance kan leveres med klimaanlegg og elektronisk antispinn-kontroll (pakkeløsning) for 18.500 kroner. Det tilsvarer om lag pristillegget for en Carisma Elegance (koster 21.000 mer enn Avance), som i tillegg inneholder en del ekstra komfortutstyr.