Plass og komfort

Honda har nok jobbet litt med hjulopphenget siden sist gang vi prøvekjørte en CR-V, for nå er det få eller ingen av SUVene som kan konkurrere med CR-V hva komfort angår.


Den forrige versjonen av CR-V testet vi for halvannet år siden (Du finner testen på denne lenken). Også den gang påpekte vi at bilen var nokså tørst, men den har faktisk blitt enda tørstere. Den gang greide vi rett under en liter pr. mil, denne gangen bikket vi over.

Men med hensyn til komfort og støynivå var vi fornøyde, våre smil er ikke mindre denne gang. Hjulopphenget jobber eksemplarisk, ikke minst på slike veier bilen har potensiale for å takle – humpete hytteveier med røffe vaskebrett og heftige humper. I lave hastigheter er det få biler som trives på slikt underlag, men dette er et domene CR-V behersker.

Godt sittemiljø

Støynivået har dessuten blitt noe lavere siden sist, nå er det bare under kraftig akselerasjon man merker særlig til motorstøyen – da går til gjengjeld motoren svært så hardt. Men ved motorvei- og landeveiskjøring har støynivået blitt merkbart bedre, kanskje som resultat av at den nye motoren er sterkere, og at du derfor ikke trenger å ty til så høye turtall.

Førermiljøet minner mer om en personbil enn om en terrengbil, du får ikke den samme følelsen av å sitte høyt som i en del andre konkurrenter, for eksempel Land Rover Freelander. Førermiljøet er oversiktlig, vi kunne bare ønske oss en litt annen plassering av betjeningen for de elektriske vindusheisene.

Setene skal Honda ha mye ros for, de er høye i ryggen, og gir utmerket støtte under lårene og til siden. Det eneste som trekker ned inntrykket litt, er at rattet ikke kan justeres høyere opp, noen vil nok reagere på at man sitter ”med rattet i fanget”.

Middels plassforhold

I CR-V er kupeen velsignet med bedre plass enn i mange andre biler med samme lengde, og passasjerene både i for- og baksetet har svært god plass. I baksetet er imidlertid den midtre plassen nærmest umulig å sitte behagelig i, ryggstøtten består nemlig av de to midtermlenene som høyre og venstre baksetepassasjer kan hvile sine armer på. Ikke særlig behagelig for ryggen dersom du plasserer deg midt i baksetet.

Plassen i bagasjerommet er heller svak, 374 liter er ikke spesielt imponerende for en bil som måler 452 cm i lengden og 175 cm i bredden.

Noe av årsaken finner du under bagasjeromsgulvet. Her ligger i første rekke deler av bilens transmisjon, samt reservehjulskasse for reservehjul i full størrelse – i tillegg til det morsomme picnic-bordet (men hvor er stolene, Honda?).

Mangelen på plass har Honda til en viss grad kompensert med fleksible og smarte løsninger i form av lastekroker, små, smarte rom flere steder og lignende.