Plass og komfort

Ved noen enkle håndgrep er bagasjeplassen fordoblet, setene vekk og Toyota Yaris Verso forvandlet til varebil. Praktisk og komfortabel er den også, men noen feil lider Verso dessverre også av.

Først fjerner du gulvplatene, så legger du ned bakseteryggen før du løfter hele setet opp og legger det ned under forsetet, deretter legger du gulvet på plass.

Praktisk

Det tar deg ikke mer enn noen skarve minutter å forvandle Toyota Yaris Verso fra en femseters personbil til varebil - med et lasterom på 2.160 liter. Helt flatt er lasterommet også, i og med at baksetet forsvinner inn under forsetene. Her er det ingen sittepute som stjeler plass, ingen fomling med hodestøtter som du må ta av for å kunne legge ned setet eller tunge løft - alt er enkelt og krever et minimum av krefter.

Likevel må vi rette litt kritikk til Toyota, for når de først har vært så geniale at de har funnet på denne løsningen er det litt irriterende at man i samme slengen ikke kan gjemme unna midtplassen på baksetet. Den er det nemlig ikke plass til under forsetene, og resultatet er at den blir liggende og slenge i bagasjerommet. Heller ikke en bagasjeromstildekning har de tatt seg tid til å utvikle.

Rommelig...

Til å være en såpass liten bil som Verso tross alt er - den er ikke lengre enn 3,8 meter - er plassen i bilen imponerende. Takhøyden er svært generøs, og benplassen både foran og bak er bra. Skulderbredden foran er også bra, men de tre voksne som blir henvist til baksetet vil nok raskt trekke frem historier om den gangen de var på chartertur til sydligere breddegrader. Barna vil imidlertid sannsynligvis strotrives i baksetet.

Bagasjerommet er lett å utnytte og en innlastningshøyde på 49 centimeter er rosverdig lav. Vi lurer likevel på hvorfor Toyota har valgt en løsning hvor bakdøren svinger utover og ikke oppover. I byen, hvor det ofte er trangt om plassen, blir det nærmest umulig å få døren helt opp med denne løsningen.

...men komfortabel?

Foran sitter du bra i seter med god lårstøtte både under lårene og til siden. Sidestøtten til ryggen får også godkjent, men vi savner muligheten til å justere korsryggstøtten. Bak er det verre for Verso, vel kan man justere vinkelen på bakseteryggen, men med gulvplatene montert blir sitteputen for lav i forhold til gulvet. Resultatet er ekstremt dårlig støtte under lårene. Tar man vekk gulvplatene blir det motsatt, da blir nemlig sitteputen for høy i forhold til gulvet.

Et annet moment hvor Yaris Verso ikke scorer spesielt høyt er støy. Ved kjøring på dårlig vei er det mye skramling og skromling, mens dekkstøy forstyrrer roen ved kjøring på landeveien.