Plass og komfort

BMW 3-serie stasjonsvogn utmerker seg med sin kvalitetsfølelse og komfort, men bagasjerommet setter begrensninger.

Innsiden av bagasjerommet på 3-serie Touring ser ut som innsiden av en ekslusiv smykkeeske. Her finner du ikke billig, skromlete hardplast, men dype tepper i velur. Hjulhus, innsiden av bakluken og gulvet - alt er drapert i dette eksklusive - men mildt sagt noe upraktiske materialet til stasjonsvognsbruk.

Luksusstasjonsvogn

Nå skal det likevel legges til at BMW aldri har hatt noen ambisjoner om at 3-serie Touring skal brukes til å drasse rundt på våte og gjørmedryppende gummistøvler eller regntunge sementsekker. BMW 3-serie Touring er ment å være en eksklusiv stasjonsvogn, hvor lasterommet nok i første rekke er egnet for frakt av antikviteter og malerier signert Monet, Munch eller van Gogh.

Og at bagasjerommet ikke er egnet til å frakte de største laster bekreftes da også tydelig av plassutnyttelsen. Her tar bakhjulsoppheng og bakhjulene stor plass, og volumet er da heller ikke mer enn beskjedne 435 liter. Lite når vi vet at baksetet er flyttet frem 12 millimeter i stasjonsvognen for å få mer plass, og når sedanen sluker 440 liter...

Delt bakluke

Trass i at de færreste nok noensinne kommer til å legge ned baksetene, er de delt i forholdet 60/ 40 - og du kan fint legge de ned uten å ta av hodestøttene. Gulvet blir dessuten helt flatt.

Praktisk er også den todelte bakluken, hvor du kan velge om du skal åpne hele bakluken eller bare bakvinduet. Ros får dessuten BMW for sine små rom som er plassert under bagasjeromsgulvet - og for lav innlastningshøyde. Det vi derimot ikke helt forstår er hvorfor det utrekkbare gulvet, som leveres på 5-serie Touring, ikke kan leveres til 3-serie.

Komfortabel

Hva gjelder komfort er det ikke mye å utsette på 318i Touring. Fjæringskomforten er bra, selv over små ujevnheter, og bilen er godt støydempet. I vår bil var det montert sportsseter. Merprisen er 5.450 kroner, men vi våger påstanden om at de er verd hver en krone. Ikke bare kan de instilles slik at de passer enhver kropp, de byr også på uovertruffen støtte og komfort. I løpet av en hektisk testdag kjørte vil drøye 80 mil, og vi var verken støle eller stive på slutten av dagen.

Baksetet er heller ikke så verst. Sidestøtten til ryggen er bra, men vi kunne nok tenke oss litt bedre støtte under lårene.