Plass og komfort

De to duellantene er omtrent identiske hva plass angår. Men på komfortsiden skiller det en hel del...

Plass og komfort

Les hele prøvekjøringen av Kia Sportage 2.0
Les hele prøvekjøringen av Suzuki Vitara 2.0 SE
Begge bilene har ryddige førerplasser med god oversikt og brukbare ergonomiske løsninger. Vitara er den bilen som minner mest om en forvokst personbil, inntrykket av å faktisk kjøre en terrengbil er adskillig sterkere i Kia -- muligens fordi du tilsynelatende sitter noe høyere i Sportage.

Men best sitter du i Vitara. Sitteputene har god lengde, og sidestøtten er akseptabel -- og i alle fall bedre enn i Sportage. På et punkt er imidlertid Sportage-setene bedre enn i Vitara, de har mye bedre krosryggstøtte.

Baksetene er ikke et eldorado for voksne, men det er benplass og sittebredde til 3 ungdom/barn som ikke er så korte i beina at de ikke får bøyd knærne -- da er benplassen for kort. Best for barna er nok Sportage, her er det nemlig lettere å titte ut av sidevinduene.

Fleksible løsninger

Bagasjerommene er omtrent like store, men Sportage har et bittelite overtak. Dessverre har Kia valgt en særs upraktisk løsning med bagasjeluken, der du først må svinge ut braketten der reservehjulet er festet sideveis før du kan åpne bakluken høydeveis. Dette er en svært palsskrevende løsning, ikke minst i byen der det ofte parkeres så tett at det faktisk er umulig å få åpnet bekluke i Sportage.

Begge bilene har imidlertid delte, nedfellbare bakseterygger (1/3 - 2/3), og godt med små, praktiske stuerom i kupeen.

Svak komfort

"Terrengbiler" av denne typen har ofte svak fjæringskomfort, de to duellantene er ikke noe unntak. bilene er tross alt bygget for å takle litt uveisomt terreng, og understellet er derfor bygget for å tåle litt juling. I tillegg har bilene et høyere tyngdepunkt enn vanlige stasjonsvogner, stive støtdempere er derfor regelen snarere enn unntaket.

Dette er særlig påtagelig i Sportage, som er direkte stump særlig io lavere hastigheter. I jevn fart på landevei oppleves imidlertid begge bilene som rimelig komfortabel -- i alle fall så lenge du ikke trenger særlig turtall. Men såsnart du må akselerer eller tyune motoren over 3.000 o/min, er det en plage å sitte i Sportage, motoren gir svært så mye lyd fra seg. Med hensyn til vindstøy er imidlertid Sportage et bittelite hakk bedre enn Vitara.