Plass og komfort

Herregårdsvogn er og blir en hedersbetegnelse. Den vitner om god plass og et snev av eleganse. Og V70 innfrir.

Plass og komfort


Gubbete? Javel. Hvis man med gubbete forbinder rolig, komfortabel og rommelig, er V70 gubbete. Den svært så firkantede konstruksjonen gir passasjerne svært god plass, og kupeen er luftig. Dessverre var vår testbil en lite påkostet modell, som kanskje ga et litt kjedelig preg, men Volvo tilbyr skreddersøm på interiør, og med små midler kan man få et langt triveligere interiør enn i vår testbil.

Men det er ikke slik at den bare ser rommelig ut, den er det også. Det er så vidt høyt under taket at både sjåfør og passasjerer sitter nokså rett-opp-og ned, med godt bøyde knærne og rett i ryggen. Dermed blir det også massevis av benplass -- og mer tilgjengelig plass i bagasjerommet. Volvo V70 er ikke bare rommelig, den er praktisk også.

Sammenlignet med andre biler på omtrent samme lengde, har V70 et enormt bagasjerom -- som også er lett å utnytte innvendig.

Stasjonsmester

Volvo V70 kalles like gjerne for Herregårdsvogn som Stasjonsmester. Bilen står som et forbilde for andre stasjonsvogner. Kanskje rett og slett fordi den er fantastisk komfortabel i tillegg? Det er nemlig få andre biler i storbilklassen som kan hamle opp med V70 sin komfort under de fleste forhold, ser du på konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse -- og ikke minst Audi A6, står særlig sistnevnte som eksponent for at god fjæringskomfort går på bekostning av komforten i lave hastigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så ikke med Volvo V70, som har like suveren fjæringskomfort over fartshumper i 30 - 40 km/t som på en telehumpete norsk landevei.

Men det har nok kjøreegenskapene fått lide litt for.