Plass og komfort

Oversiktlig og gjennomtenkt. Stort bagasjerom, på papiret. Komfortabel. Har Toyota Avensis indre kvaliteter som gjør den spesiell, eller er Avensis bare en vanlig gjennomsnittlig mellomklassebil?

Plass og komfort

Kreativiteten har ikke akkurat blomstret når designerne hos Toyota utformet førerplassen i Avensis. Den er ganske så ordinær, men dermed også velordnet og - sett bort fra plasseringen av enkelte brytere - oversiktlig. Hvorfor ikke designerne har fullendt sitt verk med dybdedejusterbart ratt vites ikke, men det er på der rene at lange personer vil ha problemer med å finne den optimale kjørestillingen bak rattet i Avensis.

Mange justeringsmuligheter

Og det er egentlig synd, for forsetene gir god støtte og justeringsmulighetene er mange. Her kan du justere vinkelen på sitteputen, og du kan justere høyden på setet uavhengig av hverandre. Liker du kraftig korsryggstøtte kan du få det, og svak dersom svai i ryggen ikke helt er etter din smak. Med millimeterpresisjon har du med andre ord muligheten til å justere setet slik at det passer akkurat deg og din kropp.

Heller ikke et opphold i baksetet burde virke skremmende for voksne personer. Støtten under lårene er nemlig god, og man lider ingen nød trass i at vi nok ønsker oss noe mer sidestøtte enn hva baksetet i Avensis kan stille opp med. Men om voksne vil trives i baksetet behøver ikke det å bety at barn også gjør det. For dørsidene på Avensis er høye, og det er nok begrenset hva to lavt plasserte barneøyne greier å skimte over dørkarmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

515 liter

Men de har i alle fall plass å boltre seg på. For sjeldent har vi kunnet breie oss mer i en mellomklassebil enn hva vi gjorde i Avensis, og spesielt bakseteplassen er rosverdig.

Det er imidlertid mer enn vi kan si om bagasjeplassen, for selv om det kan virke som om du har all verdens av plass - 515 liter for å være nøyaktig - er bagasjerommet vanskelig å utnytte med sine mange krinkler og kroker. Ikke skjønner vi hvorfor hjulkassene må ruve som de gjør - eller hvorfor en så rommelig bil som Avensis er - ikke greier å slepe med seg mer nyttelast enn 410 kilo - føreren inkludert.

Myk og lavmælt

Og kanskje har nettopp nyttelasten fått lide under Avensis myke, men svært behagelige fjæring. For om ujevnhetene er korte, lange, dype eller grunne sklir Avensis over uten at det går ut over førerens - eller passasjerenes - komfort. Svært få biler i mellomklassen kan oppvise samme fjæringskomfort som Avensis. Når støynivået i tillegg er lavt, finnes det så definitivt verre biler å kjøre langt med enn Toyota Avensis.