Plass og komfort

Audi S3 er -- i likhet med stort sett alle 3-dørs kombier i Golf-klassen -- liten og trang. Ferdig med det. Men den er mer komfortabel enn de fleste, med et par unntak.


Det er i første rekke i lave hastigheter og over skarpe og store dumper det er rom for forbedringer. Og det er faktisk ikke det at bilen er så stiv at det kjennes ut som om den vil dette fra hverandre som er problemet. Snarere har den samme problem som både storebror A4 og A6, at den er for myk i lave hastigheter. I kombinasjon med det lave understellet, skal det ikke store fartsdumpen til før S3 subber fronten i bakken så det knaker.

Seteproblemer

Hva angår komfort har S3 et problem til, nemlig setene. Normalt jubler vi når en sportsbil utstyres med Recaro-seter, men kombinasjonen med elektrisk høyde/vinkeljustering er vrien. Elektronikken -- og da særlig el-motoren som styrer det hele, tar så stor plass under setet at det begrenser innstillingsmulighetene.

Samtlige av våre testsjåfører klaget over at vinkelen på sitteputen ikke ble bratt nok. Sitteputen er nemlig lang, og burde gi god støtte under lårene, men når vinkelen ikke blir bratt nok er resultatet ett av to:

1. Du blir sittende med brattere vinkel i bena enn puta har, dermed får du ikke støtte under lårene.
2. Du setter setet langt nok bak til at lårene kommer nedi, men burde hatt 10 cm lengre armer for å nå frem til rattet…

Dette er svært synd, ikke minst fordi sportssetene i bilen har potensiale til å være ekstremt gode. De har gode sidestøtte, nydelig stopping, og var i vårt tilfelle trukket i kongeblått Alcantara-skinn.

Tungt sportslig

Ellers er fjæringskomforten meget god, og bilen oppleves som tung og solid, men slett ikke som treg. Særlig rattet er tungt å håndtere -- dette skyldes i hovedsak de lave, brede dekkene. Noen vil kanskje oppfatte dette somukomfortabelt i lave hastigheter, for vår del ser vi på det som et nødvendig onde.

I hastigheter over 50 km/t har vi lite eller ingenting å utsette på fjæringskomforten, og lydnivået i bilen er også svært behagelig. Ønsker du annen lyd enn turbohvining og turtall-swing, kan vi også opplyse deg om at vår testbil var utstyrt med Audis BOSE Concerto -- et originalt montert stereoanlegg som var svært godt tilpasset bilen. Men smaker det så koster det -- prislappen lyder på 15.000 kroner, men inkluderer både sub-woofer og CD-veksler i bagasjerommet.

Og joda -- bagasjerommet er ryddig og enkelt å utnytte, og det er blant de største i klassen.