Plass og komfort

Om utseendet på Celica gir sportslige assosiasjoner er det ingenting mot hva interiøret gir. Ett lite sportsratt med perforerte gripeflater, en liten gearspak og nydelige sportsseter. Joda, intensjonene er krystallklare.

Men det er mer enn det, for intensjoner har blitt realitet. Alt sitter nemlig innenfor rekkevidde fra sjåføren, kjørestillingen er lett å finne - selv om vi kunne ønske oss lengdejustering av rattet - og oversikten fremover er eksemplarisk. Instrumentene er, til tross for sine tall i kursiv, lettleste - men hvorfor Toyota falt for å bruke datagrafikk på målerne som skal fortelle oss om vanntemperatur og hvor mye bensin som er igjen på tanken skjønner vi ikke.

Vi skjønner heller ikke hvorfor Toyota fortsatt tyr til billig plast i interiøret, og hvorfor skinnet som er brukt i interiøret er behandlet så det mest likner på ekte skai.

Gode seter

Men om skinnkvaliteten skuffer, overbeviser setene. Lange, såvel som korte, finner seg fort til rette i Celica sine sportsseter. Støtten både til rygg, lår og korsrygg er bra, men vi kunne likevel godt tenke oss muligheten til å justere korsryggstøtten selv.

Trass i at Celica er en lav bil har Toyota utnyttet plassen inne i coupeen bra. Takhøyden er tilstrekkelig og benplassen foran lar knapt noen ønsker stå åpne. Da er det verre i baksetet på Celica. Voksne vil hele tiden sloss med taket om de få centimeterne som er til rådighet, og ut og innstigningen til baksetet er i beste fall kronglete. Konklusjonen er med andre ord grei: Voksne vil ikke trives i baksetet på Toyota Celica.

Mye støy

Noen ukomfortabel bil er Toyota Celica ikke, men enkelte vil nok reagere noe på dekk- og motorstøy dersom du velger å bruker turtallsregisteret. For over 4.000 omdreininger i minuttet blir trengselen av lydbølger vel stor i Celica sin coupe.

Ved vanlig kjøring er derimot motorstøy knapt noe problem, og takken sender vi direkte til Celica sin sekstrinns girkasse. For ved kjøring i 80 og 90 kilometer i timen hører man knapt motoren.

Toyota Celica er en sportscoupe, og de som venter seg bomullsmyk fjæring vil bli skuffet. Fjæringen er fast, men ikke ukomfortabel - selv om små ujevnheter har en tendens til å lure seg forbi hjulopphenget og inn i coupeen.