Plass og komfort

Etter en uke sammen med galant 2,4 GDI er det i hvert fall én ting som er klinkende klart: Denne bilen er laget med tanke på komfort.


Det er bare så altfor tydelig at komfort må ha stått i høysetet da Galant fikk utdelt sine bestanddeler: Understellet og fjæring er svært mykt og tydelig innstilt på komfort, og motoren og girkassen er valgt med tanke på nettopp komfort. Og som for å understreke disse egenskapene er det også tydelig lagt vekt på komfort i kupeen.

Gode justeringsmuligheter

Både sjåførsetet og forsetepassasjeren har elektrisk justerbare seter. Setene kan justeres i høyde, lengde og vinkel -- slik at du får en best mulig sittestilling. Sitteputen er lang og gir god støtte, noe som videre understrekes ved at vinkelen på sitteputen kan justeres slik den enkelte synes er best. God sidestøtte både til lår og rygg, og en manuelt justerbar korsryggstøtte som kan forbarme seg over ryggen og gir korsryggen den ekstra støtten den sårt trenger. Vi hadde ingen problemer med å finne en god kjørestilling, og hadde også god oversikt til alle kanter fra førerplassen.

Baksetet har mer plass enn komfort

Baksetepassasjerenes store mareritt er plass. Men bakseteplassen i Galant er faktisk rimelig bra. Selv om det heller ikke her er den helt store tumleplassen for langbeinte, er det nok med plass til å stable voksne bein uten de største lidelsene. Selvsagt avhengig av hvor storrommet de i forsetene er, så er det bra med plass til knær og tær. Sitteputen i baksetet har god lengde, men sidestøtten er ikke altfor bra. Sidestøtten til baksetepassasjerenes rygger konsentreres rundt sidestøtten inn mot dørene -- mot midten er ryggstøtten fraværende, og likeså blir sidestøtten for en passasjer på midtsetet dårlig. Kombinert med skinnseter er det svært vanskelig å holde seg på sin plass i baksetet.

Bagasjen

Bagasjeplassen i Galant er ikke all verden. Med baksetet i bruk, rommer bagasjerommet i stasjonsvognen 420 liter. Dette er ikke mye for en stasjonsvogn i denne klassen, med tanke på at du ikke skal lete lenge før du finner en konkurrent som lett sluket rundt 500 liter. Merkverdig nok rommer også stasjonsvognutgaven 50 liter mindre bagasje enn sedanen, noe som ser svært merkelig ut i lys av at når man velger en stasjonsvogn foran en sedan, så gjør man ofte det fordi man ønsker mer lasteplass.

Her har Mitsubishi tydd til det samme trikset som Opel har gjort enkelte ganger tidligere, nemlig at bakseteplassen er bedre i stasjonsvognen enn i sedanen -- dette går på bekostning av bagasjerommet. Det stasjonsvognen taper i volum i bagasjerommet (målt under overtrekket, tar den igjen i forhold til økt fleksibilitet. Likevel er ikke utnyttelsesgraden imponerende i forhold til andre stasjonsvogner av samme størrelse.

Vår testbil med beige skinninteriør, hadde også matchende beige filtbelagt bagasjerom. Slik lys filt er absolutt ikke egnet til å frakte skitne ting, som man kan stå i fare for å måtte frakte med seg fra tid til annen.

Under et lokk i bagasjeromsgulvet finnes mange små rom av plast, til oppbevaring av forskjellige småtterier. Smart løsning!

Lavt støynivå gjør Galant 2,4 GDI til en behagelig langkjøringsbil.