Plass og komfort

Småbiler som knapt er 375 cm lange har sine klare begrensninger med hensyn til plassutnyttelse i et tradisjonelt karosseri.


Og Fiesta er intet unntak i så måte. Med et bagasjevolum på 250 liter plasserer Fiesta eg midt på treet i denne svært konkurranseutsatte bilklassen. Heldigvis er plassen i baksetet noe bedre enn gjennomsnittet for slike biler, og de to i forsetet har brukbart med plass. Men de kurvede linjene og dashbordet som er trukket godt mot sjåføren sørger for at det kan virke trangt fremme i bilen, selv om det faktisk ikke er det.

Sånn omtrent midt på treet, med andre ord.

Fint førermiljø

En fordel ved å utvikle et produkt jevnt og trutt i stedet for stadige, drastiske produktendringer, er at man kan bruke årelange erfaringer til stadig å forbedre littegrann. Og det har på mange måter skjedd med Fiesta innvendig. Den er ikke blant de mest praktiske, men førermiljøet er svært funksjonelt og oversiktlig, og detaljer som det kraftige rattet, det lettleste instrumentpanelet og lignende understreker bilens sportslige hensikter.

Komfort på høyde

En av Fiestas sterkeste sider er komforten. Både vei- og vindstøy er behagelig lavt, skåret i gleden er motoren som under akselerasjon gir fra seg mye lyd -- og i motsetning til mange andre høres ikke denne motoren særlig vakker ut ved høye turtall. Det høres ut som om den har pusteproblemer, rett og slett. Hvilket ikke er tilfelle, for motoren er svært så effektiv.

Fjæringskomforten er også fin, den er kontant i lave hastigheter, men det blir sjelden eller aldri ukomfortabelt. I hastigheter over 50 km/t har vi lite å utsette på fjæringskomforten.