Plass og komfort

Plass er alfa og omega i en stasjonsvogn. Hvordan er det med plassen i Nubira, og hvordan kommer koreaneren ut med tanke på komfort?


For å begynne bakerst, men med det som kanskje er det viktigste i en stasjonsvogn: bagasjerommet. Uten å felle ned bakseteryggen og bevege deg inn i kupeen, rommer bagasjerommet i Nubira stasjonsvogn 550 liter. Med bakseteryggen nedfelt, sluker bilen 1.840 liter bagasje -- noe som er imponerende bra. Bagasjerommet har flat lastekant, slik at bagasjen lett kan skyves inn. Under filtduken som skjuler blant annet tilgang til reservehjul, finnes også to små oppbevaringsrom med lokk foran begge hjulbuene.

Dårlig sidestøtte i førersetet

Hvordan er det så å være sjåfør i Nubira? Førersetet kan justeres i høyden -- om enn noe beskjedent, vinkelen på sitteputen kan justeres, og likeså finnes en justerbar korsryggstøtte. Dette behøver ikke nødvendigvis å resultere i bra sittekomfort, og gjør det heller ikke i Nubira sitt tilfelle. For selv om det ikke mangler justeringer, så skorter det desto mer på sidestøtter. Sidestøtten til beina er svak, og sidestøtten til ryggen er minimal.

Rattet kan justeres i høyde-, men ikke i lengderetning. Når rattet er på det laveste nivået, er vinkelen altfor rett til at det er veldig behagelig, og dersom du forsøker å justere det litt høyere så blir vinkelen veldig skrå.

God plass, dårlig komfort i baksetet

Bakseteplassen er god, og det er godt med plass, selv til voksne lanker. Den ultimate sittekomfort sliter vi imidlertid med å finne i baksetet på Nubira. Bakseteryggen er veldig skrå bakover, slik at dersom du ønsker å benytte støtten i seteryggen så blir du liggende godt tilbakelent. Sidestøtten er fraværende, både for rygg og lår.

Støy og fjæringskomfort

Fjæringskomforten er god på lange ujevnheter, men den er litt stiv og stutt på korte ujevnheter. Støynivået er moderat, men dersom du kjører på svært ujevn og humpete vei så er det mye støy som finner veien inn i kupeen.