Plass og komfort

I en bil som koster snaue 700.000 kroner forventer man luksus - og det får du i Audi A6. Likevel er ikke alt bare bra.

Det er ikke mye som mangler når man lar en sliten kropp slappe av i Audi sine sportsseter, spesielt ikke når setene er trukket i myk oksehud og interiøret smakssatt med plankebiter fra trær langt mer eksklusive enn den erkenorske furua.

Men at Audi krever 20.000 kroner for skinnbitene, spesielt når bilen fra før koster 660.500 kroner, er på grensen til det uforskammede.

Komfortabel

Det skal likevel ikke overskygge det faktum at det er få andre biler som greier å konkurrere med A6 hva gjelder kjørekomfort -- og her er det mer enn bare setene som gjør utslaget. For selv om sportssetene gir godt med støtte både til lår og rygg, bidrar også det lave støynivået og ikke minst fjæringskomforten til at en kjøretur langs landeveien i A6 2.7 T Quattro alltid vil befinne seg på solsiden.

Men om solen skinner langs landeveien skyer det raskt over når bygrensen passeres. For små ujevnheter takler ikke understellet i A6 i lave hastigheter, og det forundrer oss. Fartsdumper må for eksempel forseres med den største forsiktighet for å unngå at fronten subber nedi.

Dårlig baksete

Våre tanker går også til de som blir henvist til baksetet i Audi A6, og spesielt dersom føreren bestemmer seg for å klemme ut hver en hest av de 230 han har til rådighet, for sitteputen og ryggstøtten er flat og sidestøtten elendig.

Pluss gir vi imidlertid for benplass og takhøyde som er mer enn god nok.