Plass og komfort

Vi har målt, kjørt og analysert - holder plassen og komforten i Accord mål?

Plass og komfort

Vi vil vegre oss mot å kalle Honda Accord rommelig, for det er den ikke. Og vi må spørre oss selv om hva målsetningen til Honda er med Accord 2.0 ES, for dersom målsetningen er å lage en luksusutgave av Accord - og Honda tror at luksus er synonymt med utstyr - må vi nok be dem om å revurdere.

For hva i all verden er vitsen med et plass-sløsende soltak når bilen er utstyrt med klimaanlegg? Og hvorfor greier ikke Honda å lage et elektrisk justerbart førersete som ikke raver til himmels?

Dårlig takhøyde

Uten unntak forsøkte vi å justere setet ned hver gang vi satt oss inn bak rattet i Accord 2.0 ES, og resultatet var hver gang det samme. For det eneste som skjedde var at vinkelen på sitteputen ble brattere, og at kjørestillingen mildt sagt ble ukomfortabel. Derfor var eneste løsning å igjen heve setet - med det som resultat at hodet subbet i taket - takket være et soltak som få, om noen, kommer til å bruke uansett.

Merkelig er det også at Honda som fint greier å lage motorer som uanstrengt kan snurre i opp mot 10.000 omdreininger i minuttet, ikke har den rette kompetansen til å lage en elektrisk setejustering som ikke tar så mye plass som den gjør i Accord ES. Vår råd er enkelt, dytt elektromotorene inn i setet, og ikke bygg setet oppå motorene.

Baksetepassasjerene vil også klage over plassen, og igjen er det soltaket som er synderen. Alt Honda har greid å få til er en liten slisse hvor du kan lirke hodet oppi, og er du en normalt voksen person er det eneste muligheten dersom du ikke skal sitte dukknakket. Tre voksne i bredden har det dessuten trangt i baksetet på Accord, men benplassen er - overraskende nok - akseptabel.

Fire golfbager

I følge brosjyren til Honda Accord er bagasjerommet stort nok til å kunne transportere fire golfbager - og det er kanskje like greit. For skulle du transportert porselen ville garantert bøylene som bagasjelokket er festet i ha knust din dyrebare last. Videre skryter Honda av sine 427 liter lastekapasitet, og igjen må vi frem med øksa. For hva hjelper det med plass dersom den er vanskelig å utnytte?

Montert under hattehyllen henger nemlig styreenheten til navigasjonssystemet, og den spiser plass, bredden bak hjulkassene er heller ikke optimal. Her er nemlig CD-skifteren plassert.

Komfortabel?

Komforten er det imidlertid lite å utsette på. Fjæringskomforten er god, og støynivået lavt. Setene byr dessuten på god side, og lårstøtte og den justerbare korsryggstøtten gjør at også den nederste delen av ryggen kan nyte turen.