Plass og komfort:

Mitsubishi Carisma er ikke av de rommeligste bilene vi har testet. De fleste konkurrentene har større plass til både mennesker og bagasje.


Til tross for at Mitsubishi Carisma tilhører mellomklassen er plassen i kupeen og bagasjen litt under mellomklasse. I denne størrelsen må fabrikkene prioritere hvorvidt det skal rommelig foran, bak eller i bagasjerommet.

Trangt bagasjerom

I en familiesedan er behovet for et rikelig bagasjerom stort. Produsentene prioriterer veldig forskjellig når det gjelder hvordan plassen skal fordeles og Carisma befinner seg midt på treet. Den har et bagesjevolum på 480 liter noe som er omtrent det samme som Volvo S40, Toyota Avnsis og Nissan Primera.

Vi synes en familiesedan i mellomklasen bør ha bedre plass til bagasje. Flere biler kan skilte med større bagasjerom og vi ville antagelig foretrukket en bil med større bagasjeplass.

Trangt førersete

Du sitter meget godt i Mitsubishi Carisma, setene gir god støtte både for lår og korsrygg. Lange etapper går veldig smertefritt og du føler deg ikke sliten når turen er over. Hvis veien skulle finne på å svinge på seg gir setene meget god sidestøtte.

Baksetet er ikke mer enn greit. Det er litt for dårlig plass til ben og hode. Bortsett fra det inneholder baksetet 3 trepunktseler og 3 hodestøtter.

God komfort

Carisma er en meget komfortabel bil. Til tross for at bilen ikke er best på plass, kan Carisma tilby fire personer en meget behagelig tur. Behagelig fjæring gjør at små og store ujevnheter ikke får den helt store innvirkningen på kupeen. Vi synes også at Carisma er meget støysvak. Du hører lite til både vindstøy og hjulstøy. Det eneste du kan utsette noe på er støyen fra motoren når denne jobber på fullt.

Vi var heldige med årstiden denne gangen for testbilen vår var ikke utstyrt med klimaanlegg. Det koster 12.990 kroner ekstra og vi synes at dette burde være inkludert i prisen. Mange konkurrenter har nemlig det.