Plass og komfort

Man tenker automatisk på familiebil når man snakker om Mazda 626. men Men har den egentlig kvalitetene den trenger?

Plass og komfort

Det er ikke mye å sette fingeren på i Mazda 626 sitt interiør. Instrumentene er lettleste som en lærebok på grunnskolenivå, og betjeningsorganer sitter plassert lett tilgjengelig. Når det i tillegg er lett å finne en komfortabel kjørestilling, er det ikke mye som kan ødelegge for 626.

Gode seter

Verre blir det heller ikke av at Mazda har tatt seg bryet med å lage seter som det går an å sitte i uten å bli både øm og støl. For selv om stoppen er hard, er setene komfortable - noe man til dels må takke ingeniørenes rause omgang med justeringsmuligheter for.

Selv ikke de som blir henvist til baksetet har grunn til å klage. Plassen er god, og i likhet med førersetet sitter man komfortabelt. En ulempe er imidlertid at lårstøtten er i dårligste laget.

Praktisk

Bagasjeromvolumet i 626 er på sjenerøse 502 liter. Men hva hjelper det, når ingeniørene - bare for å spare noen ekstra kroner - bruker bøylehengsler på bagasjeromslokket. Vi lar oss fortsatt forundre over dette, for bøylene stjeler ikke bare plass - de kan også knuse bagasjen din.

Spesielt rart fremstår valget dersom vi ellers ser på 626 sine praktiske løsninger. For baksetet er delt, lett å legge ned og gjør at sedanen også kan frakte lengre gjenstander. På Exclusive og Touring modellene er nedfellbart høyre forsete også standard - dermed har du et "lasterom" som strekker seg helt fra bakluken og frem til hanskerommet. Smart, praktisk og helt i ånd med hva 626 skal være - en rommelig familiebil med praktiske løsninger.

Komfortabel på landeveien

Og ånden lever så visst videre når vi lar 626 sluke kilometer på kilometer. For 626 er komfortabel. Lange ujevnheter i vegbanen forseres uten at noen lar seg affisere, og over byens raserte veinett protesterer heller ikke understellet til 626 - selv om det nok likevel hadde greid seg fint uten de største hullene og ujevnhetene.

Irriterende er dessuten hjulstøyen i Mazda 626. For hjulenes rullen blir til romling, og dersom asfalten er våt eller grov blir det for mye av det gode. Heller ikke motoren forblir kultivert dersom du lar turtelleren slikke det røde feltet, eller er glad i å bruke turtallsregisteret.