Plass og komfort

En Renault Megane Scénic er to centimeter lengre enn en Volkswagen Golf, og smalere. Likevel er Scénic rommelig som et frakteskip.

Plass og komfort

Hemmeligheten er selvfølgelig at Renault har bygd i høyden. For sammenliknet med folkebilen fra Tyskland rager franskmannen 24 centimeter høyere - og slikt blir det plass av.

Variabelt interiør

For enten du sitter i førersetet eller nyter turen fra et av de tre baksetene har du plass nok. Benplass er det plenty av, og dersom bagasjehaugen er liten kan du skyve baksetet bakover for ytterligere å kunne strekke på kroppens ekstremiteter. Faktisk kan hvert av de tre baksetene flyttes frem og tilbake i lengderetningen uavhengig av hverandre - eller du kan legge de ned. Skulle ikke det holde er det gjort med et håndgrep å løsne setet fra bilens chassis og sette det igjen hjemme.

Tre voksne i baksetet blir likevel i trangeste laget når setene står på rekke, og setet i midten er smalere enn de to på siden. Derfor vil nok ikke store og kraftige mennesker finne en god sittestilling på midtplassen bak.

Masse rom

Rom er det nok av i Megane Scénic, for det klassiske hanskerommet har fått følge av hele 17andre rom i kupeen. Tre av rommene er plassert under setene bak, og to andre under gummimattene foran baksetet. Totalt er det 19 forskjellige oppbevaringsrom i Scénic dersom du teller med bagasjerommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Komfort på første klasse

Fra førersetet merker du nok en gang fordelen med å bygge i høyden, for du sitter og troner de ekstra centimeterne over asfalten som man må forsake i en vanlig personbil. Gevinsten er god oversikt, men på minussiden vil du notere at kjørestillingen nok ikke er like komfortabel som på "vanlige" biler.

Bykjøring er lett med Megane Scénic, for med et oversiktlig karosseri, og små ytre mål er det lett som fot i hose å tre Scénic gjennom selv de trangeste bygater.
Men en bytur er likevel ikke bare en dans på roser, for trikkeskinner og små ujevnheter er forhatt av franskmannen. Over sporveiens jern kvitterer Scénic med både risting og skaking, og bedre er det ikke over byens alle andre hull og ujevnheter.

Langs landeveien glir du imidlertid uhildet av gårde, nesten uten støy - og med en fjæringskomfort som er i særklasse. Nå du i tillegg kobler det sammen med seter som gir god støtte og er komfortable er det ikke mye som kan forbedres.