Plass og komfort

Punto kommer både med fem og med tre dører, og i tillegg til skilnaden på antall dører er også 5-dørsvarianten litt lengre enn 3-dørsutgaven. Vår testbil var utstyrt med fem dører, og der var det i alle fall godt med plass.


Jubileumsbilen er 380 cm lang, 166 cm bred og 148 cm høy. Dette er et par centimeter større i alle retninger enn forrige generasjon Punto.

Komfortable seter

Fiat har virkelig vært heldige med setene i nye Punto, som altså er svært så behagelige. De gir god støtte under lårene, og sidestøtten til beina er også bra. Også ryggen trives i disse setene, som støtter godt opp. Justerbar korsryggstøtte er også pluss i boken. Det er altså ikke noe problem å finne en behagelig kjørestilling i Punto.

Blindsone

Førerplassen er god og oversiktlig, og alle betjeningsorganer er plassert godt innenfor rekkevidde. Knappene er store og enkle å trykke på, og dermed lette å finne. Radioen er plassert øverst oppe på dashbordet, slik at du ikke trenger å ta øynene vekk fra veien når du skal betjene radioen. Stort sett har du god utsikt fra førerplassen, men en blindsone i høyre bakre hjørne er vrient ved skifte av felt på motorvei og lignende.

Smarte løsninger

Fiats designere har virkelig tenkt når de utviklet den nye Puntoen. Den er utstyrt med en mengde små rom og lommer til å oppbevare ymse småtterier. Til og med under passasjersetet foran har de funnet plass til en liten skuff hvor du kan legge småtterier. Men best av alt, og det som gledet oss aller mest, var alle smårommene til venstre for føreren. Ofte irriteres vi over at det ikke er mulig å legge noe til venstre for føreren, spesielt merkbart er dette derom du er en av de som ofte må levere ut penger i bomstasjonene. Da er det jo så befriende lettvint å bare legge vekslepenger eller billett i et rom som du når med venstrehånda, i stedet for å måtte levere pengene til høyrehånda, som deretter kan legge småpengene fra seg…

De bakre gemakker

Til en slik småbil å være, er plassen i baksetet også svært god. Det er godt med benplass, og sitteputen er lang nok til at selv voksne kan sitte der og synes det er behagelig. Sidestøtten til ryggen er grei, i alle fall på de to ytterplassene. Den lille italieneren kan også by på tre hodestøtter i baksetet, og trepunktsbelter på alle plasser.

Bakseteryggen kan enkelt felles ned og øke bagasjeplassen dersom dette er ønskelig. Kun bagasjerommet kan frakte 297 liter bagasje, noe som er klart blant de beste i denne klassen.

Stutt fjæring

Punto er en bil som med den spesielle City Servo-funksjonen synes å være tiltenkt en del bykjøring. Det er da synd at dette ikke er fulgt opp med tanke å fjæringskomfort. For det er spesielt i byen, over trikkeskinner og småhumpete vei, at den manglende komforten over korte ujevnheter virkelig merkes. Over slike smådumper er Punto stutt, hard og ukomfortabel. På landevei, over lange ujevnheter er imidlertid fjæringen fast og komfortabel.

Støynivået i Punto kunne også med fordel vært litt lavere: det er en del vindstøy og støy fra bakken som forplanter seg inn i kupeen.