Plass og komfort:

Dette er en av hovedstyrkene til Mercedes E-klasse. Vår E 240 Avantgarde er overlegen på det meste. Komforten er så god at du kan kjøre i evigheter, og plass er heller ikke noe problem i det hele tatt. E-klasse er en av de rommeligste bilene i klassen.

Plass og komfort:

Etter å ha tilbrakt 2.000 kilometer bak rattet har vi aldri vært mer sikre på hvilken bil vi ville hatt til de lengste turene i Norge eller utland. Stort bedre kan det knapt gjøres og denne omtalen er velfortjent.

Veldig rommelig foran

Fører og passasjer foran kan knapt ha det bedre i noen bil. Førersete har mange justeringsmuligheter og de fleste burde klare å finne seg en svært god sitteposisjon. Vi hadde ingen problemer med det, til tross for at rattet ikke kan justeres i det hele tatt.

Førersetet tilbyr glimrende komfort og du blir ikke sliten selv om du sitter og kjører hele dagen. Vi har prøvd det, og kan bekrefte at setene har god støtte for både lår og korsrygg, og sidestøttene holder deg også greit på plass.

… og bak

Baksetet er også av det beste akterspeilet har vært i kontakt med. Det rommer greit tre voksne, og beinplassen er tilfredstillende selv om forsetene ikke blir trukket unaturlig langt frem. Takhøyde og skulderbredde er også av det beste. Det er meget forståelig at drosjenæringen foretrekker denne bilen. Med forsetene trukket frem skulle det være fullt mulig å ordne en familieforøkelse i dette baksetet.

Litt lite bagasjerom

Plass og komfort:

Bagasjerommet er stort, men ikke større enn noen av konkurrentene sine. Kupeen er stor og rommer greit fem personer. Bagasjerommet står ikke helt i stil til resten av bilens rommelige mål. Sedan er da heller ikke førstevalget hvis fem stykker skal på lang tur.

Ingen over ingen ved siden

Mercedes E-klasse er i besittelse av en komfort ingen andre kan vise maken til. Vår modell var en Avantgarde. Denne er senket i forhold til de andre utgavene og har også 16 tommer felger med bredere dekk. Komforten er allikevel så god at du mister munn og mæle. Trikkeskinner, hull, humper og brostein absorberes på en forbløffende måte, og vi tar av oss hatten for at noe i klarer å lage slike biler.

Hvor er støyen?

Er vi i bevegelse? Er motoren i gang? Dette er helt relevante spørsmål som kan dukke opp i en E240. V6 motoren går særdeles stille på alle turtall og vi er også forbløffet over at en V6 motor kan være så støysvak selv på maksimalt turtall. Du hører litt summing, men en normal samtale eller musikk fra radioen overdøver motorlyden uten problemer.

Vindstøy og dekkstøy er heller ikke akkurat noe som du irriterer deg over i E240. Det er knapt registrerbart. Vi kjørte lange distanser over fjellet til Bergen på delvis isete vei av "vaskebrettypen". Det dirrer litt, men der andre biler støyer hemningsløst er E240 meget stille.