Plass og komfort:

Biler som er nær fem meter lange og to meter høye skulle man forvente at hadde godt med plass og glimrende komfort. Slik er det imidlertid ikke alltid.


Ser man nærmere på tallene er det helt klart at de tre bilene har en komplett forskjellig plassutnyttelse. LandCruiser er den lengste bilen med sine 473 cm, det er tre cm lengre enn Discovery og 12 cm lengre enn Grand Cherokee. Det er imidlertid Discovery som er høyest, hele 198 cm, eller åtte cm høyere enn LandCruiser og 22 cm høyere enn Jeepen. Det er bare i bredden Cherokee vinner med sine 184 cm, tre cm mer enn Discovery og 11 cm mer enn LandCruiser 90.

Stor forskjell i plassutnyttelse

Størst er forskjellen i høyde, et faktum man merker svært godt. For Cherokee blir nærmest for en litt stor personbil å regne -- særlig sammenlignet med Discovery. Setene i Discovery er de beste i testen, med høy og god rygg og en nesten bussaktig sittestilling for de tre i baksetet. Men det er svært komfortabelt, og man utnytter plassen svært godt. Det blir mer tilbakelent i Cherokee -- for å unngå å skalle i taket.

Derimot er skulderbredden best i Cherokee -- vi vil likevel ikke anbefale baksetet på grunn av midtputen som overhodet ikke gir noen form for sidestøtte for personen som må sitte der.

Begrenset bagasjeplass

Tallene for bagasjeplass i tabellen "Tekniske data" lyver så det holder -- produsentene har ikke informert om hvilken målemetodikk som ligger til grunn. At Cherokee har 1.100 liter bagasjeromsplass med baksetet i bruk trenger man ikke et trenet øye for å se, bagasjerommet er dessuten dominert av et reservehjul i full størrelse. Discovery og LandCruiser har ekstrahjulet montert på bakdøra, slik at det ikke stjeler plass.

Dessuten er bakluken i Cherokee av delt type, der ruta slår oppover og bakluken rett nedover -- ikke en ubetinget fordel i trange bygater, dessuten blir det svært langt inn til bakseteryggen. Discovery har en stor fordel, nemlig at luftfjæringen kan senke bilen slik at lastehøyden blir komfortabelt lav. Dessverre åpnes bakluken sideveis, en løsning som stjeler mye plass.

Ulik definisjon av komfort

Det er stor forskjell på de tre duellantene med tanke på fjæringskomfort og sittekomfort. Særlig skiller Jeep Grand Cherokee seg ut, etter vår mening på en negativ måte med sin svært "amerikanske" komfort. Etter vår mening gjør denne seg bra i byen, men på middelmådige norske landeveier er den nærmest ubrukelig. Undertegnede biltester blir i alle fall sjøsyk av bilens oppførsel, men vi iler til: dette henger nøye sammen med hva slags kjørestil du legger deg til, og hvilke preferanser og kjøremønster du selv har.

Etter våre testrunder er vi ikke i tvil: Discovery har den beste sammenlagte komforten, den har et lavt støynivå, godt med utstyr, fast men fin fjæring og de suverent beste setene.

Testvinner plass: Discovery / LandCruiser
Testvinner komfort: Discovery