Plass og komfort

Den litt større motoren byr på den eneste forskjellen mellom Yaris 1.0 og 1.3 med tanke på komfort. Og det er nettopp her den store forskjellen mellom søsknene er.

Plass og komfort


Yaris 1.3 har nemlig et vesentlig høyere dreiemoment enn enlitersmotoren -- forskjellen er formidable 34 Nm, nesten 30 prosent opp. Men selv om maksimalt dreiemoment først er tilgjengelig ved nokså høye turtall, legger du godt merke til det ved lave turtall også.

Ved bykjøring og i "normal" trafikk er det nemlig sjelden behov for å tyne motoren særlig over 2.500 o/min, og 5. giret rekker til de aller fleste oppdrag ved landeveiskjøring.

Mindre visping

Dette resulterer i langt færre girskift enn i en Yaris 1.0, og nettopp dette var et av de eneste ankepunktene våre mot minstemann i Yarisfamilien -- noe forbedret med autoclutchen der du slipper å clutche.

Men når prislappen bikker over 160.000 kroner, og Toyota selv legger opp til sammenligning med biler med 1,4 og 1,6-liters motorer, får Yaris bank…

Det kan du lese mer om i underartikkelen "Konklusjon og konkurrenter". Vil du se de nøyaktige tekniske mål og akselerasjonsdata, kan du klikke på lenken "Pris, data og konkurrentsammenligning". Begge disse lenkene finner du under bildet til høyre.