Plass og komfort

Med en lengde på 4,6 meter og en høyde og bredde på nesten 2, sier det seg vel kanskje selv at det ikke skorter på plassen i M-klassen.


Selv med fem voksne er det plass nok å ta av, og bagasjeplassen burde også tilfredsstille de fleste behov.

Luksuriøst lasterom

Med baksetet i bruk rommer det filtbelagte lasterommet 1.060 liter. Baksetet kan skyves litt fremover for å øke bagasjevolumet, og videre kan baksetet senkes og ryggen felles ned, slik at bagasjevolumet øker til 2.020 liter og du får et nesten flatt lasterom. Bakdelen ved lasterommet er det lyse filtbelegget, men nå er det kanskje ikke de med mest møkk oppover støvleskaftene som kjøper seg en M-klasse.

Er du uheldig og punkterer, får du imidlertid god anledning til å stifte nærmere bekjentskap med møkk og moder jord. Reservehjulet er nemlig plassert under bilen bak, slik at du før du kan begynne på dekkskiftingen må ned på knær under bilen og hente frem hjulet.

I tillegg til bagasjeplassen inne i bilen, har også M-klassen kapasitet til å dra en henger på inntil 3,3 tonn, noe som er svært bra.

Plass i bøtter og spann

Plassen i forsetene er uklanderlig. Som fører sitter du veldig høyt og godt i M-klassen og du har god oversikt over trafikkbildet. Som følge av at du sitter høyt i forhold til pedalene, får særlig lavere personer en veldig knekk i knærne, noe som blir slitsomt på lengre turer.

Førersetet og passasjersetet foran har fin lengde på sitteputen, som gir god støtte under lårene. Sidestøtten til beina er god, men sidestøtten til ryggen kunne med fordel vært bedre. Sidevingene på seteryggen er små, og setene har ikke justerbar korsryggstøtte. Det største problemet er imidlertid at seteryggen er så bred at det blir for langt mellom sidevingene til at en vanlig mann eller kvinne skal få god støtte til sidene.

Behagelig på bakre benk

I M-klasse er det heller ikke så ille å bli plassert på bakre benk. Også her er sitteputen lang og god og yter god støtte til under knærne. Beinplassen er rommelig, også med baksetet i fremste posisjon. Å sitte tre voksne i bredden burde heller ikke by på problemer, og alle disse får hodestøtte og 3-punktssele. Sidestøtten til rygg og lår er heller ikke i baksetet av de beste, og også her er det sidestøtten til ryggen som er det største ankepunktet.

Hvor brenner det?

Fjæringskomfort og støynivå er fantastisk. Små ujevnheter slukes uten at det så mye som vibrerer i dobbelthaken din, og på lange ujevnheter er den behagelig duvende, slik vi gjerne forbinder med amerikanske biler. Støynivået i kupeen er også behagelig avdempet. Vindstøy og dekkstøy er ikke-eksisterende, og det er svært lite av støy fra forbipasserende trafikk som trenger inn i det aller helligste. Motorstøy er det heller ikke mye av. Selvsagt høres dieselkreftene under akselerasjon, men når du flyter av gårde i jevn fart er det ikke en lyd å høre. Turboen hyler litt i startfasen, og du må nok forvente at den til å begynne med kan lure deg og dine passasjerer til å se dere rundt etter utrykningskjøretøy.