Plass og komfort

Sammenlignet med en Polo, er Skoda Fabia en større bil. Men dessverre virker det ikke slik.

Plass og komfort


Med sin ekstremt utviklede plattformpolitikk ligger det naturlig nok snublende nære å sammenligne Fabia med Polo. Utvendig taper Polo tilsynelatendeså det suser: den er 22 cm kortere, 1 cm smalere og 3 cm lavere. Men til tross for hele 22 cm lengdeforskjell, skiller det bare 5 cm når det gjelder akselavstand, og titter vi på innsiden av de to bilene virker forskjellene svært små.

Blant annet byr de begge på god plass til de to foran, mens de 3 bak strever med å få plass til bena -- det er svært trangt bak. Og i bagasjerommet skiller det bare 15 liter i Polos disfavør. Årsaken ligger nok i første rekke i det faktum at Polo er mer av en firkantet boks med hjulene trygt plassert ut i hvert sitt hjørne, mens designet har satt klare begrensninger i forhold til maksimal plassutnyttelse i Fabia.

Men så er da Fabia en del rimeligere enn sin slektning med VW-merke i grillen.

For en nærmere sammenligning av andre biler som ligger tett opptil Fabia, klikk på lenken "Pris, utstyr og sammenligning" under bildet til høyre.

Komfort i fokus

Men om plassutnyttelsen i Fabia ikke er den aller beste, kan man trygt bruke sterkere superlativer om komforten. Forsetene gir svært god støtte i alle bauer og kanter, og det er enkelt å finne en sittestilling som er godt tilpasset deg. Selv vårt høyeste redaksjonsmedlem som er nær 2 meter høy, og vårt laveste medlem som er omtrent 40 cm lavere, har få problemer med å finne seg til rette i bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som nevnt er det verre i baksetet, i første rekke på grunn av manglende benplass. Spesielt bred er heller ikke 3-seteren, men unger i sin verste alder finner seg nok bedre til rette, baksetet byr på godt utsyn og fin komfort for mellomstore barn.

Milsluker

Det er ikke alt for mange småbiler som slipper gjennom våre strenge kriterier for langturbiler. Fabia gjør det. Lydnivået i bilen er svært lavt, verken motor- eller veistøy trenger særlig langt inn i kupeen. Fjæringskomforten i høye hastigheter er dessuten svært god.

Dette har gått ut over komforten ved bykjøring, der Fabia sliter med stutt fjæring over krappe ujevnheter, brostein og fartsdumper. Fabia er for øvrig ikke alene om dette, og det synes å være et utbredt fjæringsoppsett i VW-gruppen…