Plass og komfort

Det finnes studenter som bor på en mindre grunnflate enn hva BMW 7-serie opptar, men de har det neppe like komfortabelt som man får det i 7-serien…

Det er en formidabel følelse å sette seg inn bak rattet i 728 iA. For med lyse skinnseter, en heller harmonisk fargeavstemning, og ikke minst duften som følger med skalpert storfe skal det mye til før kjedsomheten inntreffer og luksusfølelsen forsvinner.

For hvordan kan man mistrives i en kupé hvor klimaanlegget summer stille og hvor de høyeste lydene er de av skinn som knirker.

Konturseter

Og hvordan går det an å få en ukomfortabel kjøretur plassert i BMW sine konturseter. Ikke bare kan de justeres etter nær sagt et hvert ønske, men det gir også støtte til lår, rygg og korsrygg som man bare kan drømme om å få oppleve i de fleste biler av i dag. Det eneste negative er imidertid prisen, for BMW forlanger 32.500 kroner i tillegg til de 722.000 kronene du gir for bilen dersom kontursetene skal monteres - en stiv pris spesielt siden bilen fra før er så dyr som den er.

I baksetet er det heller ikke mye å klage på, og at vår forhenværende statsminister trivdes her bør være et bra nok dømme på akkurat det. For også her gir setet god støtte til lår og rygg - selv om justeringsmulighetene er heller marginale.

Som en ballsal

Hva gjelder plass er det heller ikke mye å klage på, for 7-serien er rommelig. Svært rommelig. I forsetene kan man lett strekke seg i sin fulle lengde, og i baksetene har man benplass, skulderbredde og takhøyde i overflod.

At bagasjerommet kan frakte med seg 500 liter er også bra, men vi reagerer likevel litt på plassutnyttelsen som vi mener slett ikke er optimal. Bagasjerommet skulle kort og godt ha vært dypere.

Oversiktlig

Bak rattet skuer man ut over et oversiktlig førermiljø, med alle betjeningsorganer godt innenfor rekkevidde - men geipen blir fort hengende når vi oppdager støpeskjøter på diverse hendler og brytere. Slikt bør rett og slett ikke forekomme i en bil av 7-seriens kaliber.