Plass og komfort

Maserati 3200 GT er ingen sportsbil, det er en GT-bil - eller en Grand Tourismo om du vil. Derfor får du også med familien.

Å kalle Maserati 3200 GT en familiebil vil likevel være å ta litt hardt i, men faktum er at bilen - i motsetning til Jaguar XK8 og Porsche 911 - har bakseter som selv voksne mennesker kan bruke uten å måtte ty til kirurgisk behandling etterpå.

Gode seter

Likevel er det forsetene som virkelig lokker i Maserati 3200 GT - og de er like behagelige som de ser ut. For både sidestøtte og lårstøtte er bra, og med justerbar korsryggstøtte både i høyde og i krumming skulle det være mulig å trives i de skinntrukne herlighetene.

Bra kjørestilling

Likevel var det ikke setene som forundret oss mest med 3200 GT, det var kjørestillingen. For tradisjonelt sett har den vært mildt sagt medioker på italienske sportsbiler - og resultatet har ofte blitt et kompromiss mellom ratt og pedaler. I Maserati 3200 GT er imidlertid rattet justerbart både i høyde og i lengde, og tidligere tiders mediokre kjørestillinger er en saga blott.

Likevel er ikke alt bare bra med 3200 GT sitt interiør, for takhøyden er for dårlig - og semsket skinn eller ikke - det er fortsatt ubehagelig å sitte og skalle i taket. Benplass, og skulderbredde er imidlertid bra.

Dekkstøy ødelegger

Å kalle Maserati 3200 GT for en rendyret sportsbil vil være løgn, for det er den ikke. Den er en GT-bil, og der er kravet til komfort automatisk høyere enn hva det ville vært i en bil som utelukkende er laget for å spre glede langs svingete veier. Og selv om fjæringen i 3200 GT er steinhard, og ikke akkurat elsker trikkeskinner, skal det mye til før bilen blir ukomfortabel. Vår bil hadde i tillegg sportsunderstell, hvor du som sjåfør kan forandre fjæringskarakteristikken når du kjører. Et trykk på knappen merket med "Sport", stivet nemlig opp understellet betraktelig - og gjorde seg enda mer uvenner med trikkeskinner enn hva tilfellet var ved normal innstilling. På landeveien var det imidlertid lite å klage på, vi ble faktisk overrasket over hvor komfortabel 3200 GT var ved langkjøring.

Likevel er ikke alt bare rosenrødt, for selv om understellet er bra, og motoren kultivert har sommerdekk i de dimensjonene det er snakk om for 3200 GT sin del en tendens til å støye - og det gjorde de til gangs. Faktisk så mye, at det nesten ble litt for mye av det gode.