Plass og komfort

Vi kjørte Family modellen som har plass til to passasjerer i tillegg til fører. Komfort er det så som så med, men det er i hvert fall moro.

Hvis du har behov for å frakte to passasjerer og du synes motorsykkel med sidevogn ser litt stusselig ut, er trike løsningen. Føreren sitter foran - og mye lavere enn - passasjerene som sitter oppå hvert sitt bakhjul. Baksetet er utstyrt med to sett topunkts sikkerhetsbelter, men av en eller annen merkelig grunn finnes ikke dette på førersetet, noe vi finner underlig. Det er nemlig i høyeste grad nødvendig.

Blandet følelse

På en måte har du alle ulempene med en Trike. Du må kjøre med hjelm som på motorsykkel og den har nesten samme bredde som en bil, slik at motorsykkelens fordeler i tett trafikk forsvinner.

Førersetet er godt å sitte i, men det er vanskelig å holde seg på plass i svingene. Det er - som vi har påpekt tidligere - ikke sele der, og det finnes heller ingen former for sidestøtte. Du sitter derimot godt tilbakelent og kan strekke deg ut i din fulle lengde. Sitteposisjonen er svært behagelig og du kan sitte der i time etter time uten å bli sliten.

Høyt passasjersete

Passasjerene sitter mye høyere enn føreren. De sitter ved siden av hverandre og har god oversikt fremover. Her er det litt trangt til bena, men hva så? Opplevelsen er herlig uansett.

Komfort som kommer og går

Komfort var neppe plassert øverst på prioriteringslisten når fremkomstmidlet trike skulle konstrueres. Når veien går rett frem og det ikke eksisterer en eneste dump går det helt fint, men det er ikke alltid tilfellet på norske eier. Vår faste testrunde inkluderer antagelig en av østlandets dårligste asfaltveier. Denne passet ikke Triken i det hele tatt. Det slo og ristet, og vi kommer ikke til å kjøre trike der igjen.

Inne byen er det for så vidt greit. Når farten ikke er for stor, føles det som om Triken er mer på hjemmebane. Den er fin å kjøre rundt i byen med og det som finnes av ujevnheter lager litt ubehag, men vi klager likevel ikke. Opplevelsen er likevel fullkommen. Det eneste du må passe på er å ikke skrape med deg fotgjengere og andre gjenstander med de brede bakskjermene.