Plass og komfort

Det mest merkbare området for forbedring av nye Almera finner man nettopp på området plass og komfort. Ikke minst fordi Almera har en av de mest praktiske kupeene i denne klassen.

Foran girspaken finnes en koppholder, under koppholderen er det to mindre oppbevaringsrom, rett over er det også to, og så er det midtermlene med rom, to store sidelommer og.....
Foran girspaken finnes en koppholder, under koppholderen er det to mindre oppbevaringsrom, rett over er det også to, og så er det midtermlene med rom, to store sidelommer og..... Vis mer


Nissan skryter av at det finnes ikke mindre enn 22 større eller mindre rom for oppbevaring av ulike gjenstander i kupeen. En liten detalj er for eksempel koppholderen, som ikke bare kan holde to ulike kopper/flasker av ulike størrelse, du finner også et eget oppbevaringsrom for småmynter og lignende under flaskeholderen.

Sidelommene er også store og praktiske, i det hele tatt er det mange smarte løsninger i det som tross alt "bare" er en vanlig 5-dørs kombikupe. Problemet er at man ikke legger merke til disse fikse detaljene før man setter seg inn i en bil som ikke har dem i det hele tatt.

Når dette skrives har undertegnede nettopp avsluttet noen testdager i en Seat Ibiza som var helt ubrukelig i så måte: ingen steder å legge småmynt, knapt noe sted å legge fra seg lommeboka uten at den forsvinner av seg selv, og du finner den igjen under setet et par dager senere.

En høylytt opplevelse

Almera virker svært godt balansert med tanke på fjæringskomforten, den er en av de få bilene (med unntak av noen franskmenn) i kompaktklassen som både har god fjæringskomfort i lave og høye hastigheter.

Støynivået bør imidlertid stå høyt på lista over "things to do" hos Nissan. Og da tenker vi i første rekke på motorstøy under akselerasjon. Motoren går både friskt og kjapt, men den er langt fra lydløs og motorlåten er heller ikke den peneste vi har hørt på en stund.

Praktisk, men ikke pent

I tillegg skal Nissan berømmes for å ha gitt baksetepassasjerene gode kår med raus benplass for kompaktklasse-bil å være. Forsetene er også komfortable, og byr på god støtte for lår og rygg. Setet og rattet kan justeres til de aller fleste kroppsfigurer.

Men selv om alt er funksjonelt og det meste er komfortabelt, er vi overrasket over hvor svakt de ulike elementene er tilpasset hverandre designmessig. Det hele virker nokså tilfeldig plassert, blant annet er det ingen naturlig overgang mellom dører og dashbord. Dermed virker interiøret rotet, selv om det faktisk ikke er det.