Plass og komfort

Plassforholdene er akseptable, men komforten lider. Igjen merker man sparekniven…

Plass og komfort

Forsetene i Kia Shuma er ikke noe for mennesker med kroniske korsryggsmerter, for korsryggstøtten er ikke tilstedeværende - og til alt overmål tvinges den øvre delen av ryggen frem av setets konstruksjon.

Nei, noen seter for lange etapper er det definitivt ikke i Kia Shuma - trass i at sitteputens vinkel kan justeres.

Innvendig lukehengsler

Plassforholdene er likevel brukbare, for både takhøyden og skulderbredden er bra. Bak skal man imidlertid være gode venner dersom tre skal dele saligheten, men to har brukbart med plass - også til bena.

Bagasjerommet skal sluke 304 liter, eller 560 liter dersom man slår ned seteryggene - og det er lett å utnytte plassen. Igjen merker man imidlertid sparekniven, for bagasjelokket har innvendige lukehengsler - og som alltid tar mekanismen opp unødvendig plass.

Minustegn i kø

Lange dagsetapper i Shuma reddes til dels av et effektivt klimaanlegg, behagelig - om enn noe myk - fjæring og et ikke alt for høyt støynivå ved vanlig kjøring. Likevel står minustegnene i kø; vi har allerede kritisert forsetene, og når heller ikke kjørestillingen er ideel blir det tungt å tenke på at man skal tilbringe de neste seks timene bak rattet i Shuma. Men komforten lider også under motoren som er for svak, og ikke minst støynivået som går mot det uutholdelige etter hvert som motorens turtall øker.

Artikkelen fortsetter under annonsen