Plass og komfort

Velger man en stor sedan, velger man den fordi man i første rekke ønsker seg en komfortabel limousin - og man ønsker seg plass. Opel skulle vise seg overlegen.

Så like, men dog så forskjellige - og mest annerledes var Toyota Camry. For bilen bærer så absolutt preg av å være den mestselgende personbilen i USA, og spesielt tydelig blir det når man kjører bilen over store ujevnheter i høy hastighet. Da duver den, og dersom ujevnhetene kommer tett bruker du opp det som er av fjæringsvei.

Mest støy i Camry

Likevel er Camry langt fra ukomfortabel, for små ujevnheter i lav fart takler den bra - og langt bedre enn Opel Omega som med sitt stive understell lar hver en ujevnhet forplante seg gjennom hjulopphenget og opp gjennom setet. Ukomfortabel blir Omega likevel ikke, og over lange ujevnheter har den best kontroll av testbilene. Minst støy er det også i Omega, for ved 60 kilometer i timen målte vi 62 desibel, mens både Saab 9-5 og Nissan Maxima måtte opp på 64 desibel. Dårligst kom Camry ut med 65 desibel.

Å kjøre? Definitivt Saab

Best kjørestilling fant vi imidlertid i Saab 9-5, og hadde det ikke vært for at forsetene i bilen er litt i smaleste laget kunne 9-5 ha tuktet nykommeren Maxima. For setene i Maxima var de klart beste i testen, ikke bare fordi de ga god side-, og lårstøtte, men også fordi setene bød på mye komfort - også ved langkjøring.

Best plass i Omega

De som får gleden av å nyte baksetet gjør det best i Omega, ikke minst på grunn av at Opel har utnyttet plassen best. For i de bakre gemakker er det rommelig i Opelen, dårlig takhøyde i Camry, dårligere benplass i Maxima og dårligst plass i 9-5.

Omega slår også konkurrentene hva gjelder bagasjeplass, for med 530 liter er den overlegen - og har faktisk 100 liter mer enn Camry. Men både Toyota Camry og Nissan Maxima har et annet problem - innvendige lukehengsler. Hvor lenge skal japanerne fortsette med denne antikvariske løsningen?

Storbilsfølelsen som forsvant

At både plass og komfort er viktige faktorer i en storbil hersker det liten tvil om, like liten som det faktum at også finish og interiør betyr mye -- ofte referert til som storbilfølelsen. Og her knuses japanerne av både Opel og Saab. For i Omega føler man seg litt hevet over almuen, man føler seg eksklusiv og setter pris på det luksuriøse interiøret.

Det gjør man også i Saab, selv om det ikke er like fremtredende som i Omega. Særlig i Camry føler man knapt et snev av det. For her finner man hardplast i sin mest usofistikerte form - og bak rattet i Camry er det ingenting som minner deg på at du faktisk kjører toppmodellen fra Toyota. Du kunne like gjerne ha kjørt Corolla.

Omega vinner, Camry taper

  • Testvinner komfort: Opel Omega

  • Nr 2: Saab 9-5 og Nissan Maxima

  • Taper komfort: Toyota Camry
  • Testvinner plass: Opel Omega

  • Nr 2: Nissan Maxima

  • Nr. 3: Toyota Camry

  • Taper plass: Saab 9-5