Plass og komfort:

Tyskerne er gode på komfort, og Omega er slettes ikke noe unntak. Har mannen i huset vunnet feiden og kjøpt bil mens du må se langt etter symaskinen, kan du godt furte i baksetet.


For selv om det aldri kan bli fullt så komfortabelt i et baksete som i forsetene, er det absolutt behagelig, pluss at baksetepassasjerene har blitt tilgodesett med en god del komfortutstyr.

Levelig for tre

I baksetet finner vi tre 3-punktsseler og tre hodestøtter - og i motsetning for mange med sikringsutstyr til tre, er det faktisk mulig å sitte tre stykker i baksetet uten at det er ulevelig. Ikke minst er det fullt mulig å sitte på midtplassen uten å ta skade av det. Som i de fleste personbiler med et slikt baksete, er midtplassen opphøyd - og selv om passasjeren som må sitte der sannsynligvis føler seg alt annet enn opphøyd, er polstringen på setet såpass myk at du slipper følelsen av å sitte på en hard kul. Sidestøtten til lårene for de to ytterplassene er fin, mens sidestøtten til ryggen godt kunne vært bedre. Nakkestøttene i baksetet kan på lik linje med nakkestøttene foran justeres noe frem og tilbake.

God beinplass

Beinplassen i baksetet er god, selv for de med lange lanker er det ikke noe problem å stable seg relativt komfortabelt inn i baksetet. Det er imidlertid litt lavt mellom gulvet og forsetene, slik at en normal sko stoppes brutalt ved vristen dersom man forsøker å sette føttene under setet foran. Men det er ikke noe problem såfremt to veldig langbeinte ikke sitter etter hverandre.

Komfort på bakre benk

Det er tydelig at baksetepassasjerene har blitt viet mer enn en tanke i Omega. Der finnes det nemlig to store oppbevaringsrom i sidedørene i tillegg til lommene på forseteryggen. Baksetesliterne har også blitt tilgodesett med leselys over hver bakdør, slik at de der bak kan se å gjøre noe selv om skumringen har tatt knekken på dagslyset. Til stor glede for svigermor er det i Omega varmeseter og luftedyser også i baksetet.

Brede seter

Forsetene er selvsagt de mest komfortable setene i bilen. De har mange justeringsmuligheter: De kan justeres frem/tilbake og opp/ned, du har en justerbar korsryggstøtte - og i tillegg kan vinkelen på sitteputen justeres noe. Alt i alt er dette med på å gjøre forsetene komfortable. Sitteputen har grei lengde, og sidestøtten til lårene er god. Sidestøtten til ryggen er god dersom man fyller setet, men typisk tysk er setene ganske brede, slik at de som er smalere over ryggen ikke får støtte til begge sidene samtidig. Det resulterer i at man lett vingler litt frem og tilbake mellom de to sidevingene på svingete vei.

Real bagasjeplass

Bagasjerommet i Omega rommer 530 liter med bakseteryggen oppe og 1.460 liter med bakseteryggen nede. Selv om reservehjulet ligger på siden inne i bagasjerommet, er dette et realt antall liter. Dersom du skal frakte smale, men lange ting kan du legge ned kun rygglenet på midtplassen. Svært praktisk siden du slipper å gi avkall på gode sitteplasser i baksetet for å få fraktet hjem noe listeverk. Bra er det også at bagasjerommet blir ganske flatt når bakseteryggen legges ned.