Plass og komfort

Plassen i A3 har aldri vært noe å rope hurra for, og ytterligere to dører har ikke gjort saken så veldig mye bedre. Komforten har en tendens til synke i takt med at effekten går opp. Hva skjer med A3?


A3 har aldri vært førstevalget til de som prioriterer mye plass og det er heller ikke så rart. Bortsett fra i forsetene er det trangt og hvis du skal på langtur må du pakke svært rasjonelt - noe firehjulsdriften må ta mye av skylden for.

Mye ekstrautstyr

Audi-importøren er lur og utstyrer alle sine pressebiler med den lekreste skinninnredingen fra listen med ekstrautstyr. I vår bil utgjør dette alene 13.400 kroner i tillegg til grunnprisen. Når man også plusser på klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, høytalere bak, ESP, utetemperaturmåler og midtarmlene så blir det dyrt. Vår bil kostet nemlig 371.200 kroner med utstyret montert - eller snaue 40.000 kroner mer enn de 334.500 kronene som den koster uten alt ekstrautstyret..

Nesten perfekte seter

Audi har alltid hatt gode seter, og sportssetene i A3 Turbo Quattro er intet unntak. Du sitter som støpt og det er ikke mye å sette fingeren på. Lår- og sidestøtte er i bra og det er først etter en lang dag bak rattet at det begynner å verke i korsryggen. Da kunne det ha vært godt med fireveis korsryggstøtte, men ønsker du deg dette koster det. Likevel anbefaler vi at du legger de 1.660 kronene det koster på bordet.

Men bak

Om forsetene er bra, evner ikke baksetene å nærme seg det nivået. Benplassen er i minste laget og den begrensede bredden gjør at to personer er maks dersom ferden skal vare i noe tid. Når det nå likevel ikke er plass til mer enn to personer, burde Audi ha løpt linen ut og satset på bedre rygg- og lårstøtte for de som blir henvist til baksetet. Med glatt skinn, og så konturløst som setet er, blir det ukomfortabelt dersom man velger å utnytte kreftene som A3 1,8T tross alt kan by på.

Lite bagasjerom

At bagasjerommet et lite skyldes til dels karosseriformen på A3, men også det faktum at vår bil hadde firehjulsdrift sørget for at plassen ble for liten. Vi måtte virkelig presse på får å få plass til to bager i bagasjerommet, og det er for dårlig.

Komfortabelt, stort sett

Audi er stort sett gode på komfort, noe de har bevist flere ganger. Vindstøy gjør seg knapt gjeldende, og motoren er stillegående. Det er kun når du nærmer deg fullt turtall at det begynner å brumme under panseret. Ved vanlig kjøring langs landeveien er nemlig A3 komfortabel. Den krenger lite, og bilen går som på skinner. Sportsunderstellet gjør imidlertid at små ujevnheter forplanter seg inn i kupeen, men det er ikke verre enn at det er fullt mulig å leve med det.