Plass og komfort

Hva gjelder plass og komfort fikk vi bekreftet våre mistanker, men noen store overraskelser fikk vi også.


Testvinner plass: Mercedes C200
Testvinner komfort: Mercedes C200

Ser vi på yttermålene er de to bilene svært like, de er like høye og brede, men C-klasse er 13 cm lengre og har 5 cm lengre akselavstand enn IS200. Innvendig har Mercedes vært litt flinkere til å utnytte plassen, men den største forskjellen finner vi i bagasjerommet, der C-klasse er mønstereleven andre burde studere nøye. Bilen har en bred lukeåpning, godt skjulte lastehengsler og et svært ryddig bagasjerom på 430 liter der hver kubikkcentimeter kan utnyttes.

IS200 har brukbar bagasjeplass den også, bare 30 liter mindre enn C-klasse. Men bagasjerommet har mange hjørner og kanter, nedfellbart baksete er ikke standard (det er det heller ikke på Mercedes C-klasse), men verst av alt er de innvendige lukehengslene som stjeler masse plass.

Komfort bak

I baksetet er det relativt god plass i begge bilene, men Lexus sitt baksete er utvilsomt det beste. Til voksne personer gir nemlig C-klassen overhodet ingen ryggstøtte over korsryggen, og en prøvesitting på 5 minutter da bilen sto i ro (!) ga oss en klar indikasjon på at dette ville bli svært slitsomt i lengden. Vi kan ikke se bort fra at baksetene dog passer nedre til ungdom og barn, men et stalltips er å ta hele familien med når bilen skal prøvekjøres første gang.

I forsetet sitter to personer godt i begge bilene. Best sidestøtte finner du i Lexus, her er problemet at rattet er plassert ganske høyt opp har få justeringsmuligheter. Det gir en litt slitsom sittestilling over lengre tid.

Forsetene i C200 ga utmerket støtte til lår og rygg, og var svært komfortable. Men de var for myke og hadde for dårlig sidestøtte under aktiv kjøring.

Over stokker og stein

Og bilens komfort er formidabel, det eneste vi irriterte oss over var motorlyden som ikke er påtrengende, men som slett ikke er vakker. Fjæring og demping er nydelig balansert, og vi hadde store vansker med å gi C200 en utfordring den begynte å riste av. Vi kan peke med lillefingeren mot det faktum at skarpe dumper i høye hastigheter (90 km/t +) var merkbare…

Lexus IS200 er derimot såpass sportslig satt opp at man må tåle redusert fjæringskomfort, og det spesielt i lave hastigheter. Men forholdene tatt i betraktning er bilen overraskende komfortabel. Støynivået er noe høyere i IS200, men slett ikke så høyt at man kan kalle det plagsomt.