Plass og komfort

Du trenger ikke lenger å investere i en stor flerbruksbil for å få tilgang på oppbevaringsrom og smarte løsninger. For nærmest uansett hva du har i hendene, finner du et egnet sted å legge det fra deg i Almeraen.

Hør bare: På dashbordet finner du et stort rom med plass for lommebok og mobiltelefon og i taket finner du en brilleholder. I midtkonsollen finner du selvsagt også et rom, med et eget avlukke for bensinkort, og under rattet finner du ytterligere to oppbevaringsmuligheter.

Baksetepassajerene er heller ikke glemt, de råder nemlig over åtte rom og holdere. Til sammen fant vi nærmere 20 oppbevaringsrom i Almeraen, i tillegg til de fire koppholderne, to foran og to bak. Koppholderne er imidlertid ikke konstruert med tanke på norske halvlitersbrusflasker. Disse sitter nemlig dårlig, og kommer i veien for knappene til vifteanlegget.

Leselamper for alle

I tillegg til kupélyset er Almeraen utstyrt med hele fire leselamper. De to leselampene over baksetet minner om dem du finner i fly. Dermed kan baksetepassajerene lese og kose seg uten å blende føreren. Smart. I baksetet har Nissan i tillegg plassert en stropp for å holde fast alt fra bæreposter og kofferter til blomsterbuketter.

Trivelig førersete

Men det som er langt viktigere enn alskens oppbevaringsrom og artige løsninger, er selvsagt førermiljøet. For hvordan er det å sette seg ned bak rattet i en Almera? Jo, sjansen for at du vil trives i førersetet er stor. Sitteputen er passe lang og kan justeres i høyden både i forkant og bakkant. Setene gir meget god sidestøtte for både lår og rygg, og du skal være svært høy før du får problemer med takhøyden.

Lettleste instrumenter

Foran deg finner du fire analoge instrumenter; speedometer, turteller, bensinmåler og temperaturmåler. Disse er lettleste, i likhet med det digitale displayet som viser tid, utetemperatur og kilometerteller/tripteller.

Ambience

Også hendler, brytere og radio er fornuftig plassert. "Vår" Almera var en såkalt Ambience, noe som innebærer at bilen er relativt velutstyrt. Blant annet finner du et manuelt klimaanlegg, fire integrerte høyttalere, elektrisk justerbare speil og elektriske vinduer foran. Det elektriske vinduet på førersiden har en såkalt auto-funksjon. Det betyr vinduet sveiver seg helt ned uten at du trenger å holde knappen inne hele veien. Vi skulle ønske Nissan hadde tatt seg råd til å en autofunksjon også når vinduet skal opp igjen.

Klimaanlegget er blant de mer effektive vi har prøvd. Det tar kort tid å kjøle ned kupeen, noe man også kan takke de relativt små vindusflatene for. Viften er i svært stillegående, og det er først på full effekt at viftelyden blir forstyrrende.

Behagelig lite støy

Og nettopp støynivået er en av Almeraens sterkeste sider. Svært lite motorstøy når inn i kupeen, og vindstøy er nesten fraværende, selv i høye hastigheter. Vi kunne imidlertid ønsket oss litt mindre dekkstøy. Du hører nemlig rumlingen fra dekkene ved landeveiskjøring, selv om dekkstøyen aldri blir plagsom.

Etter kort tids kjøring la vi merke til en knirkelyd fra B-stolpen. Lyden var ikke spesielt sjenerende, men snarere egnet til å gjøre oss oppmerksomme på hvor lite ulyder det faktisk er i Almera. For til tross for masser av rom og detaljer, virker interiøret kompakt og solid. Unntaket er oppbevaringsrommet på dashbordet, som gjerne kunne vært laget i en litt mer eksklusiv plastkvalitet.

Fire kollisjonsputer

Sikkerheten for fører og forsetepassasjer ivaretas av to front- og to sidekollisjonsputer. I tillegg er Almera-setene utstyrt med aktive hodestøtter. Ved en kollisjon vil en mekanisk anretning sørge for at hodestøttene beveges opp og frem, noe som ifølge Nissan skal minske risikoen for nakkeslengskader.

God plass bak

Men hvordan er forholdene for baksetepassajerene? Jo, vi ble overrasket over hvor god plass Almera kunne by på. To voksne personer vil uten problemer kunne greie mange timer i dette baksetet, selv om baksetene gir relativt dårlig sidestøtte. Det vrimler av oppbevaringsrom, og baksetepassasjerene har tilgang på et nedfellbart armlene.

Det er fullt mulig å plassere tre barn i baksetet, for Almera har både tre hodestøtter og like mange trepunkts sikkerhetsbelter. Barna vil også kunne glede seg over et 12-volts strømuttak. Det er imidlertid et problem - baksetepassasjerene har for dårlig sikt. Årsaken ligger i den lave sittehøyden, de høye vinduskarmene og de brede forsetene. Faren for at smårollingene skal bli bilsyke er derfor dessverre tilstede.

Praktisk bagasjerom

Bagasjerommet er på akseptable 355 liter, og kan selvsagt gjøres enda større hvis baksetene legges ned. To praktiske nett egner seg godt for handleposer, og belysningen er god å ha på norske vinter-ettermiddager. Under matten finner du ett reservedekk i full størrelse. Bagasjerommet er med andre ord godkjent. Hvis vi skulle ønsket noe annerledes, måtte det være en enda lavere lastekant.

Nissan Almera kan altså tilby god plass, et ryddig interiør og tallrike smarte løsninger. Men hvordan er bilen å kjøre? Les mer i artikkelen Motor og kjøreegenskaper.