Plass og komfort

Plass er på langt nær det viktigste kriteriet i en Coupe. Men komfort er, og godt er det.


Skjønt, for to personer er det massevis av plass i Astra Coupe. Bagasjerommet har i det minste plass til to golfsett og bagasje for hele helgen, i tillegg til at det er åpning i baksetes midtermlene for ekstra lange gjenstander. I forsetene er det plass nok til de fleste. I baksetet lider imidlertid passasjerene en noe mer klaustrofobisk tilværelse.

Dette skyldes i første rekke at innstigningen er trang, og at de formidable forsetene stjeler verdifull utsikt fremover. Til to personer er det imidlertid nokså brukbar benplass. Men nettopp på grunn av den svært begrensede utsikten er det ingen fristende tilværelse der bak.

Komfortabel cruiser

Astraens sterkeste sider er lengre transportetapper, der bilen kan skilte med både god fjæringskomfort og lavt støynivå. I tillegg er førerplassen eksemplarisk på sedvanlig Opel-vis, med rattbetjeneing av stereoanlegg, stort informasjonsvindu til kjørekomputer og radio/CD (og et svært godt stereoanlegg følger bilen).

Skal vi pirke må vi peke på at sidestøtten på sitteputen foran er svak, og at sitteputen kan bli kort for personer over 185 cm. Undertegnede er litt kortere enn som så, for meg var det største problemet at den solide korsryggstøtten kom for høyt opp og at setet dermed ga for lite støtte både under skuldre og korsrygg, til tross for at "korsryggstøtten" ble justert til et absolutt minimum.

Godt utstyrt

I grunnpris koster Opel Astra Coupe 256.000 kroner, mens vår testbil i tillegg var utstyrt med skinnseter til 15.300 kroner som vi godt kunne være foruten -- de var for glatte og ga like mye inntrykk av plast som av skinn. Derimot kan vi trygt anbefale de lave dekkene (205/55R16) som sammen med lettmetallfelger gir et påpluss på beskjedne 4.500 kroner (lettmetallfelger er også standardutstyr på dekk i standarddimensjon).