Plass og komfort

A2 er like lang – eller like kort – som en Ford Fiesta eller en Peugeot 206 kombikupe. Men vi får følelsen av å sitte i en flerbruksbil som har krympet i vask.


Det er flere aspekter ved A2 som gjør at den minner om en flerbruksbil: De veldig skråstilte A-stolpene og de små trekantformede vinduene ved A-stolpen. Videre det langstrakte dashbordet – som for øvrig er det siste vi ser av bilen der fremme. Å se snuten på bilen – eller for den saks skyld panseret, er i alle fall ikke mulig for undertegnede. Men den føles altså som en krympet flerbruksbil. Vinduene er små, kupeen er mørk, og vi får en veldig sammentrykket og innetrengt følelse.

Rommelig i bredden

Men kupeen er absolutt rommelig – i hvert fall dersom vi sammenligner den med andre biler på samme lengde. Plassen er god både i forsetet, baksetet og bagasjerommet. Vår bil var imidlertid kun registrert for fire, og med kun to sitteplasser i baksetet sier det vel seg litt selv at det i alle fall er godt med plass i bredden. Mot slutten av året vil du imidlertid kunne få A2 som 5-seter – for et tillegg i pris på 2.900 kroner.

Dype fotbrønner

For to byr altså ikke setebredden i baksetet på noe problem. A2 er bygget rundt noe som Audi kaller ”space floor concept”, som i praksis betyr at fotbrønnene til baksetepassasjerene er veldig dype og også dypere enn de foran. Dette gjør avstanden fra sitteputen til gulvet blir stor – slik at selv en voksen kan sitte med støtte under knærne og beina rett ned til gulvet. Såfremt ikke de to i forsetene breier seg veldig, eller du har svært lange bein, er ikke beinplass noe problem.

Problemer med utsikten

Rent sittekomfortmessig er det ikke noe å juble høyt for i baksetet. Det er dårlig sidestøtte til rygg og lår, og sitteputen er rimelig kort. Riktignok kan seteryggen justeres i vinkel, men det gjør det ikke så fryktelig mye mer komfortabelt når du kan velge mellom bratt seteryggvinkel, eller veldig bratt. For barn er det ytterligere mer kjedelig å måtte sitte i baksetet, da vinduene – av sikkerhetsmessige årsaker riktignok – sitter såpass høyt at de vil få problemer med å se ut.

Dårlig med oppbevaringsrom

Hva gjelder oppbevaringsmuligheter er hele bilen svært mangelfull. Riktignok har den en kjekk uttakbar konsoll som forlenger midtkonsollen helt bak til baksetet, med et oppbevaringsrom med lokk og to flaskeholdere. Og riktignok kan du få kjøpt en svært rommelig gulvboks til å sette i fotbrønnen i baksetet, for 1.550 kroner. Men bortsett fra det, er den eneste oppbevaringsmuligheten i baksetet et lite rom i døren.

Også ved forsetene er plassen dårlig utnyttet til oppbevaringsformål. Vi skjønner for eksempel ikke hvorfor den store plassen under håndbrekket ikke er benyttet til noe fornuftig – som et rom man kan legge fra seg småting. I stedet går all den plassen til spille. Men design har sikkert vært viktigere…

Umulig å rikke

Baksetet er delt 50/50, og skal i sine enkelte bestanddeler kunne vippes fremover for å få større bagasjeplass, og de skal også kunne tas ut. Med mye slit greide vi å få løsnet bakkanten på setet, slik at det kunne vippes fremover, men å få løsnet setene helt, slik at de skulle kunne tas ut av bilen, var ikke jeg i stand til for mitt bare liv. Det krevde mer muskelkraft enn hva undertegnede er i stand til å mobilisere.

Oversiktlig førermiljø

Oversikten fra førerplass er som vi nevnte i innledningsartikkelen, begrenset. Det samme kan utsettes på oversikten bakover, som gjør lukeparkering til en stor utfordring. Alle betjeningsorganer er imidlertid oversiktlige og sitter lett innenfor rekkevidde.

Hengende mot høyre

Selve kjørestillingen er vi noe mer skeptisk til. På grunn av den svært dominerende A-stolpen, utviklet vi etter hvert en rimelig merkelig kjørestilling – spesielt ved krapp svingkjøring og i tett bytrafikk med fare for at fotgjengere plutselig finner det for godt å sprette ut i vegen. For å få litt mer oversikt ble vi nemlig hengende over høyre sidestøtte inn mot midtkonsollen. Siden den øvre sidestøtten til ryggen er heller laber, blir ikke ting bedre.

Rommelig bagasjerom

Bagasjerommet er svært rommelig. Vår testbil var utstyrt med dobbelt gulv – så du får et skjult rom. Smart til å legge ting du ikke vil at noen skal se, men dersom du ønsker et reservehjul i tillegg til kompressoren og fortetningsmiddelet, går dette rommet bort til oppbevaring av hjulet. Uten dobbelt gulv rommer bagasjerommet 390 liter, og med setene ute får du plass til 1.140 liter bagasje. Til sammenligning: Mazda Demio har så tett oppimot identiske ytre mål som A2 som det er mulig. Med setene i bruk rommer bagasjerommet på Mazdaen 365 liter.

Hard og stutt

Til sist: Fjæringskomfort. A2 er svært, svært stiv i fjæringen. Uansett om du har lav eller høy fart, kjenner du enhver ujevnhet og dump i vegen langt inn i ryggmargen. De korte ujevnhetene er de verste, og du bør nok tenke deg veldig godt om før du forserer fartsdumper i mer enn 30 kilometer i timen – og selv i den hastigheten er det rimelig ukomfortabelt. Men om det skorter på fjæringskomforten, er det noe annet med kjøreegenskapene.