Plass og komfort:

Perfekt. To separate bagasjerom; ett til deg og ett til din bedre halvdel...

Tenk det, ditt eget domene. Ett bagasjerom som du fullt og helt er herre over. Hvor du bestemmer. Så kan din bedre halvdel fylle opp det andre bagasjerommet. For blant roadsterne på markedet utmerker Boxster seg hva gjelder bagasjeplass. Midtmotoren muliggjør et rom bak i bilen og ett der hvor motoren normalt opptar plassen på andre biler. Joda, bagasjeplass er det nok av.

God ergonomi, bedre design

Likevel, man kjøper ikke en Porsche for at den har god bagasjeplass - man kjøper den enten for å oppfylle en drøm fra den gang da man kikket gjennom utallige bilvinduer for å se hva bilen var oppstilt i. Fra den gang man så 911 for første gang - og drømmen ble vekket til liv. Eller man kjøper en Porsche fordi man setter pris på kjøreglede, og kanskje litt fordi det jo fortsatt er befengt med en viss status å kuske rundt i Tysklands svar på italienske Ferrari.

Og man føler seg privilegert når man kan sette seg inn bak et tre-eket Porsche-ratt, når man kan skue ut over instrumentene - og ikke minst betrakte den midtmonterte turtelleren.For design kan Porsche, og når de samtidig greier å kombinere det med ergonomi, som i Boxster, blir det bra.

Gode seter, men...

Kjørestilling er alfa og omega i en sportsvogn, og Boxster S skuffer ikke. Riktignok kunne vi kanskje tenke oss et ratt som er justertbart også i høyden, men det er likefullt lett å finne seg til rette. Et pluss får Boxster S dessuten for innvendig plass - også med taket på - og seter som gir god støtte både til korsrygg og lår. Sidestøtten er også god, men på samme måte som i 911 er det trangt mellom sidevangene - og kroppen bør ikke ha så mye over normal omkrets før det blir ubehagelig.

Sportsunderstell

Vår testbil hadde sportsunderstell, som er stivere enn hva både Boxster og Boxster S er utstyrt med som standard. Med sportsunderstell er også bilen senket med omlag en centimeter i forhold til en standard Boxster, og krengningstabilisatorene er kraftigere. Som vi allerede har skrevet, gir det Boxster S formidable kjøreegenskaper, men dersom du er en av de som vet at din Boxster stort sett kommer til å fortære urban asfalt kan du like gjerne spare dine 4.800 kroner, og satse på standard oppsett. For det er ikke tvil om at sportsunderstellets hardere fjæringsoppsett gjør sporveiens trikkeskinner og storbyens hullete gater mer ukomfortable enn hva de strengt tatt trenger å være.

Likevel, ute av byen, på landeveier av god kvalitet, gir sportsunderstellet ikke noen nevneverdig tap av komfort. Snarere tvert i mot.

Det er altså lett å like Porsche Boxster S, svært godt - men liker vi den godt nok til å vi ville eid en? Les mer i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.