Plass og komfort:

Innvendig plass er som på en ordinær V70 - heldigvis. Men kan lang fjæringsvei føre bilen langt ut i uføret?

Skinntrukne seter med elektrisk justering og minne øker sittekomforten - og tømmer bankkontoen din for betydelige 26.900 kroner. Men behagelige er de, svært behagelige. For man finner raskt den ideelle kjørestillingen i Cross Country, takket være mange innstillingsmuligheter på førersetet og et ratt som kan justeres i høyden så vel som i lengden.

Riktignok kunne vi kanskje ønsket oss litt bedre sidestøtte - men det er bare når svingene kommer tett og man virkelig bestemmer seg for å utnytte de 200 hestene som til enhver tid står til disposisjon. For ved vanlig landeveiskjøring, og på kjørig på vei med dårlig dekke, sørger setene i Cross Country for å få deg frem til bestemmelsesstedet uten at sittekomforten lider. Setene er kort og godt et ortopedisk mesterstykke.

Kort og godt for dårlig

Og det er bra. For understellet oppviser langt fra samme grad av perfeksjonisme og smidighet som setene - i alle fall ikke over små ujevnheter. De tvinger seg nemlig gjennom både fjærer, støtdempere og chassis, og ender til slutt opp i setene hvor de forsvinner uten at de blir til alt for mye sjenanse. Men om man ikke merker så mye til disse små og gjenstridige ujevnhetene hører man dem, og man irriteres grusomt. Dette er kort og godt for dårlig, Volvo.

Likevel gir irritasjonen seg relativt raskt, for på langkjøring når underlaget er godt er understellet det samme. Lange ujevnheter svelges med den største selvfølgelighet, uten at karosseribevegelsene blir for store av den grunn.

Lavt støynivå, men bass i overflod

Heller ikke støynivået generer i Cross Country, det er nemlig behagelig lavt. Riktignok hadde vår bil laminerte ruter - eller doble ruter - som ytterligere reduserer støyen (og lommeboken med 2.900 kroner).

For å være sikker på at det som eventuelt måtte være av støy skulle forsvinne for evig, kan et nytt dypdykk i lommeboken rette på sakene. For 4.500 kroner får du sub-bass med et basselement på 12 tommer. Koblet sammen med Volvo sitt stereoanlegg med Dolby Surround, blir det mye vellyd - men igjen må du gripe til en etter hvert slunken lommebok. For herligheten koster 24.500 kroner - men så kan du også høre på børsmeldingene så jorden bever under deg.

Mye plass, mange praktiske løsninger

Heldigvis slipper man å betale ekstra for plassen i Volvo Cross Country, for den er det nemlig mye av. Bagasjerommet sluker fint bagasje for fire voksne om de skal på hyttetur eller velger den luksusen et hotellopphold kan gi. Heller ikke i baksetet vil to voksne lide, også der er plassen god - og sittekomforten likeså. Tre voksne i baksetet blir nok likevel i meste laget, spesielt med tanke på at midtplassen er ukomfortabel dersom det skal fungere som oppholdssted over lengre tid.

Det er likevel detaljene som virkelig fascinerer i Cross Country. For mellom bagasjerom og baksetet finnes det en grind, som skal forhindre at bagasje kan kastes fra bagasjerommet og inn i kupeen ved kraftige oppbremsninger. Denne grinden er laget i solid metall, og når du ikke bruker den kan du bare felle den opp. Smart er også knaggen på siden av hodestøtten på passasjersiden, og "brettet" i bagasjerommet som har innfelte knagger for handleposene dine. I tillegg har Cross Country en egen søppelposeholder som er integrert i midtkonsollen foran baksetet og en egen søppelkurv ved midtkonsollen foran.

At Volvo Cross Country er en luksuriøs bil understrekes ikke bare av et rikt utstyrsnivå – jo da, utvalget av standardutstyr er rikholdig - men også av det faktum at bilen har en 200 hesters turbomotor under skallet. Men har den kjøreegenskaper til alle kreftene? Les mer i Motor og kjøreegenskaper.