Plass og komfort

Ingen av bilene er ukomfortable, og du vil neppe oppleve plassmangel enten du kjører Audi eller Volvo - men hvem er egentlig best?

Plass og komfort

Det er detaljene som avgjør, og mest detaljrikdom finner vi i svenske Volvo Cross Country. Vi liker dens elegante bagasjeromsgitter, som du bare kan felle opp i taket når du ikke trenger det. Vi liker søplekassene - som om ikke annet viser at Volvo har skjønt hvor irriterende det er når tomme pastillesker og istykkerrevet sjokoladepapir blir liggende å flyte på gulvet. Og vi liker brettet i bagasjerommet som med et håndgrep felles opp og med sine hemper blir handleposenes tilholdssted fra nærbutikken og hjem.

Minimale plassforskjeller

På plass er dessuten forskjellene marginale. Begge kan vise til et bagasjerom med volum stort nok til at det lett sluker bagasje for fire, og begge kan lett transportere fire voksne uten at det blir nevneverdig krangel om forseteplassen. At begge også har problemer med å frakte fem voksne gjør ikke avgjørelsen lettere - for midtpassen er kun til pynt i begge bilene. I alle fall dersom turen skal være av noe varighet.

Derfor er det Volvo som vinner når det kommer til plass, og den vinner fordi den har de beste løsningene.

Viser ortopedisk klasse

Hva så med komforten, er luftfjæring et konvensjonelt hjuloppheng overlegent? Svaret er ja, for det er ikke tvil om at Allroad Quattro er komfortabel - over korte så vel som over lange ujevnheter. Volvo Cross Country på sin side sliter over korte ujevnheter trass i sitt ellers svært komfortable fjæringsoppsett.

Men komfort handler ikke bare om hvordan ujevnheter trakteres, og når det kommer til sittekomfort viser Volvo ortopedisk klasse. Audi blir sjanseløs overfor godstolene fra Goteborg. Vel gir de ikke den beste støtte ved sportslig kjøring - det gjør heller ikke setene i Allroad - men de er så komfortable at man kan bli sittende i time etter time uten ubehag. Og når Cross Country i tillegg har TV (33.500 kroner ekstra), kan det være fristende å bli sittende, selv etter at man er fremme.

Best førermiljø i Volvo

Også førerplassen er best i Volvo Cross Country. Med store brytere, plassert slik at de både er lette å nå og komfortable å gripe. På ekte BMW-maner er midtkonsollen i Cross Country vinklet inn mot føreren. Man rekker hver en knapp og bryter uten å måtte strekke seg. Heller ikke Allroad er dårlig, når det kommer til førerplass, oversiktlig og ryddig som det er. Men like bra som i Volvo er det likevel ikke.

Testvinnere plass og komfort

  • Testvinner plass: Volvo Cross Country

  • Testvinner komfort: Volvo Cross Country
  • Testen fortsetter under kapittelet Motor og kjøreegenskaper.