Plass og komfort

Vi vil gå langt med å rose A6 Allroad når det gjelder komfort. Svært langt. Vår konklusjon er nemlig at Audi A6 Allroad er Audis mest komfortable bil.

Plass og komfort

Det er nettopp den variable luftfjæringen som er årsaken til at bilens komfort er mye bedre enn i andre modeller, muligens med unntak av Audi A8 -- som tross alt ligger i en helt annen prisklasse.

Vår hovedinnvending mot andre modeller av A3, A4 og A6 er nemlig at fjæringskomforten etter vår mening ikke er tilfredsstillende i vanlig bytrafikk der asfaltkvaliteten ikke alltid er den beste. Over skarpe dumper og ujevnheter blir fjæringsoppsettet for stutt, og man kjenner de minste dumpene alt for godt når man tross alt sitter bak rattet i en bil som koster fra 350.000 kroner.

Bedre og uendret

I og med at A6 Allroad kan heves og senkes, har bilen lengre fjæringsvei enn en standard A6, særlig i de 2 øverste posisjonene. Senkes bilen maksimalt (normalt står bilen i den nest nederste posisjonen), oppleves den som en standard A6. For stutt. Men i standardposisjon, og særlig i posisjon 3, er bilen fjæringskomfort i bytrafikken glimrende. Den øverste posisjonen brukes kun i lave hastigheter, og er kun ment for terrengbruk.

Denne posisjonen fungerer bra med tanke på terrengkjøring og hytteveier, men er ikke ment å brukes i vanlig trafikk, da blir bilen også for duvende i bevegelsene. Ved landeveiskjøring og særlig på motorveien er fjæringskomforten glimrende

Som et fly

Audi gir en helt spesiell følelse, som forsterkes når det er mørkt ute og interiøret fylles av rødlig belyste brytere og skiver. Det er teknologien som er viktig, og selv om et understell som kan heves og senkes ikke kan kalles en teknologisk nyvinning, er det kombinasjonen av de ulike elementene som understreker bilens verdier.

Vi har likevel et par innvendinger. Blant annet oppleves setene som for store og brede av noen av våre testere, slik at du får følelsen av å skli sideveis i setet når svingene kommer tett. I tillegg har midtkonsollen en lei tendens til å gnage på høyre legg rett under kneet, undertegnede fikk faktisk et lite blåmerke etter en dagsetappe på rundt 650 kilometer.

Stor nok

Fortsatt hevder Audi A6 seg svært godt i kampen om plass i storbilklassen, særlig imponerer bagasjerommet. Benplassen i baksetet er også god, selv om enkelte får problemer med å plassere store føtter under forsetene.

Å kåre A6 Allroad som Audis mest komfortable bil er en ting, en annen ting er at den faktisk kan kalles Audis rommeligste, selv om A8 har et lite overtak i enkelte øvelser. Men den er tross alt "bare" en stor sedan, mens A6 Allroad byr på stasjonsvognens fleksibilitet.