Plass og komfort

Med flatt gulv og en lengde på 4,9 meter, er det såpass god plass i Carnival at en voksen med letthet kan bevege seg rundt i kupeen uten å måtte stige ut av farkosten.


Bare så det er sagt: Bilen står selvsagt stille når du utfører denne øvelsen.

Setene kan ikke tas ut

Innledningsvis kommenterte vi at setene i den koreanske flerbruksbilen ikke kan tas ut, men bare skyves frem og tilbake. Selv om setene kan skyves rimelig langt inn i bilen, slik at du får stor bagasjeplass, vil vi påstå at det er en absolutt fordel å kunne ta setene ut. Kanskje skal du bare ha med de to minste barna på ferie, og da er det fordelaktig både med tanke på bagasjeplass og vekt å slippe å kjøre rundt med seter som ikke er i bruk.

Vendbare pilotseter på andre rad

Men setearrangementene og løsningene i Carnival er fleksible så det holder. Du har to pilot-seter på andre benk, og et sete med plass til tre i bakerste rekke. De to pilot-setene på andre rad er av nesten samme komfort som forsetene. Du har nedfellbare armlener på begge sider, sidestøtten til lårene er fin, mens støtten til sidene for ryggen er litt svak. Rygglenet er justerbart, og du har god beinplass – så fremt du ikke drar setet helt fram i fremste posisjon. Disse setene kan også snus rundt 180°, slik at du blir sittende med ryggen mot kjøreretningen. Siden 3-punktsselene ikke kan benyttes med setene i denne posisjonen, er de i tillegg utstyrt med 2-punktsseler for dette bruk.

Rampestreker?

Bakerste benk er nettopp det: en benk – og yter ikke samme komfort som de to setene foran. Barna kan nok lokkes til de helt bakre gemakker med den fristelsen at de kommer lengst mulig unna mor og far – og det er selvsagt stas. Setearrangementet legger dessuten godt opp til fine rampestreker, da det er mulig å justere baksetet i bakkant…

Det blir verre å lokke eldre til bakbenken uten videre. Setet er ganske lavt i forhold til gulvet på bakerste benk, slik at en voksen vil få en ganske alvorlig vinkel på knærne. Det er heller ikke mulig å plassere føttene under setet foran – der er det nemlig ikke plass. Men avstanden til setet foran gjør at du har god beinplass, spesielt dersom setet er skjøvet så langt bakover som mulig. Verre blir det selvsagt da med bagasjeromsplassen (Se bilde).

Selv om ikke støtten og komforten er den beste på midtplassen på bakre benk, kan det være beste plass av de tre setene bakerst for langbeinte: Fra midtplassen kan du nemlig strekke ut lankene så lange de er mellom setene foran.

Ventilasjon og lys

Alle fire ytterplassene bak forsetet er utstyrt med luftedyser og lamper på sidene over vinduene. Ventilasjonen kan styres fra baksetet, eller fra førerplass. I tillegg kan føreren ved et knappetrykk gi baksetepassasjerene varme gjennom kanaler ved gulvet. I så tilfelle benyttes altså ikke ventilasjonsdysene i taket.

Gjemt bak ratt og gir

Du har god oversikt over trafikkbildet fra førerplass, selv om undertegnede riktignokk ikke greide å se lengre enn enden av dashbordet. Midtkonsollen er bred og favner mange knapper. Så lenge vi kan se dem er det oversiktlig nok, men bak rattet og betjeningshendlene er det gjemt noen knapper – for betjening av bakre vindusviskere, av/på for sportslig giring og tåkelys. Det blir vanskelig å betjene når vi ikke ser hvilken knapp vi trykker på. Videre sitter de helt ytterste delene av klimaanlegg og radio, litt langt borte for en som representerer gjennomsnittshøyden for den kvinnelige andelen av befolkningen. Girspaken som er plassert på midtkonsollen, sperrer dessuten litt for betjeningen av klimaanlegget.

Oppblåst korsryggstøtte

Førersetet i vår testbil hadde elektrisk justering i de fleste retninger: Opp/ned i både fram- og bakkant, vinkel på rygglene og i lengderetning. I tillegg har førersetet justerbar korsryggstøtte, som består av en pute som det blåses luft inn i og slippes luft ut av. Sitteputen er for kort til at du får støtte helt frem under knærne, men du sitter såpass høyt over bakken at det ikke byr på nevneverdig slitasje. Sidestøtten til lårene er fin, mens den er litt svak oppover mot skuldrene for ryggen. Pluss for at hodestøtten kan justeres i vinkel innover eller fra hodet.

De elektriske justeringsmulighetene er kun forbeholdt førersetet – co-piloten må fint greie seg med manuell setejustering. Med utgangspunkt i den foreløpige utstyrslisten for Carnival, er de elektriske justeringsmulighetene ikke standard på LS-utgaven, som er det utstyrsnivået bilen i første omgang vil bli solgt med.

Ufarlig inn/utstigning

Carnival har innstigning til de bakre seteradene gjennom skyvedører på begge sidene av bilen. Dette gjør inn- og utstigning på ganske trange parkeringsplasser til en ufarlig og enkel opplevelse – selv med uvørne små barn. Vinduene på 2. rad kan ikke åpnes, men luftevinduene helt bakerst styres elektrisk fra førerplass.