Plass og komfort

Drøye 4,5 meter lang, med skinninteriør som standard og - takket være motoren - sportsseter. Joda, som langtursbil overbeviser 9-3 Aero hva gjelder komfort.

Vi har alltid likt oss bak rattet på Saab. Det er ingen hemmelighet - og da er det vel heller ikke noen hemmelighet at vi også trives bak sportsrattet i 9-3 Aero.

For instrumentene er herlig lettleste, bryterne sitter plassert lett tilgjengelig og kjørestillingen er bra. Joda, Saab kan interiør - og at de samtidig har skjønt at et dashbord som ser ut som et flipperspill ikke akkurat er saliggjørende når mørket har senket seg beviser de med en knapp som er merket "night panel". Ett trykk, og cockpiten forandrer seg til ett stummende mørke, med speedometeret som eneste lyspunkt. Bravo!

Plass nok

Hva så med plassen. Vel du trenger ikke å bekymre deg for at bagasjerommet skal bli fullt med det første, for med et volum på 451 liter, nedfellbare bakseter - som i tillegg er delt i forholdet 60/40 - har du både plass såvel som fleksibilitet. Bagasjeromsåpningen er dessuten bred, og innlastningshøyden lav.

For passasjerene er det også plass nok, tre i bredden går til nød i baksetet - mens både benplass og takhøyde er bra.

Synsbedrag

Foran virker Saab 9-3 Aero trangere enn hva den faktisk er, og grunnen er instrumentbordet som med sin solide dimensjon gjør at oppfattelsen av plass blir i grenseland til klaustrofobisk. Likevel skal man ikke klage over plassen foran i 9-3, for den er faktisk bra. Grunn til misnøye har likevel forsetepassasjeren, for i fotbrønnen er det i trangeste laget.

Gode seter foran

Vi har gjort det før, omtalt forsetene i rosende ordelag - og vi kan like gjerne gjøre det igjen. For blant de kraftige sidevangene er det lett å trives, støtten både til lår og rygg - også sideveis - er i særklasse bra. Gid vi kunne sagt det samme om baksetene, for preget av dårlig sidestøtte og støtte under lårene vil de ikke gå inn i historien som et av ortopediens mesterverk.

God fjæringskomfort

Hva så med komforten, for det handler om mer enn bare seter - og 9-3 Aero har tross alt et understell som er av den hardere typen. Vi stålsatte oss og tok tak på Bogstadveien i Oslo - kanskje en av norges dårligst vedlikeholdte gater. Men det store ubehaget uteble, for selv over små ujevnheter forblir 9-3 Aero komfortabel. Ikke på noe punkt greier trikkeskinner, gapende hull eller dårlig asfalteringsarbeid å innskrenke komforten - og på landevei er 9-3 Aero særdeles bra.

Støynivået i 9-3 Aero er dessuten lavt. Dermed begynner mange av brikkene å falle på plass for 9-3 Aero - komfortabel, rommelig men med et for gammelt understell og ikke minst en motor som er i sterkeste laget. Hva med prisen? Les avslutningen under kapittelet motor og kjøreegenskaper.