Plass og komfort

Endringene av A3 er kanskje ikke veldig synlige, men etter en ukes bekjentskap med A3 er det liten tvil om at endringene er merkbare.

Sportssetet koster 3.500 kroner, og er verd hver eneste krone. Vis mer

Tidligere har vi nemlig kritisert A3 (og et par andre medlemmer av Audi-familien) for manglende fjæringskomfort i lavere hastigheter, særlig over fartsdumper, skarpe dumper, asfaltskjøter og lignende.

Vår testbil hadde definitivt et sportslig fjæringsoppsettet, og var i tillegg utstyrt med bredere og lavere dekk enn originalt. Standardekkene er 195/65 R 15, mens vår testbil hadde 205/55-16 (Tillegg: 9.100). Den hadde dessuten ytterligere tilleggsutstyr, der det mest fremtredende og synlige var: Klimaanlegg (7.500), FIS Førerinformasjonssystem (5.000), BOSE Lydanlegg (14.900) samt sportsseter (3.500). Bilen hadde ikke Sportsunderstell (2.560)

Bedre på veien

Til tross for de brede og lave dekkene, var fjæringskomforten i lave hastigheter høyst akseptabel. Det er likevel ingen tvil om at oppsettet fungerer ennå bedre i høyere hastigheter, ved normal landeveiskjøring og på motorveien er det lite som tyder på at du faktisk kjører en bil i Golf-klassen.

Med 130 hissige dieselhester under panseret virket sportsseter som en fornuftig investering. Og sportssetene til Audi fungerer aldeles utmerket, med en svært overbevisende støtte til rygg, korsrygg og lår.

Dette var den enkleste utgaven av Audi sine sportsseter med manuelle justeringsmuligheter. Prislappen er høyst akseptable 3.500 kroner, og verd hver krone. Etter vår mening er disse setene langt bedre enn sportssetene i Audi S3.

Motoren viktigste bidrag til komfort

Med 310 Nm og en 6-trinns girkasse finnes det hele tiden en utveksling som sørger for at A3 1.9 Tdi jobber fullstendig uanstrengt. 5. gir takler det aller meste, ved tomgangskjøring med dette giret innkoblet putrer bilen av gårde i 41 km/t, og du skal ikke ha mer enn 1.200 o/min på turtelleren før bilen kan akselerere -- også i oppoverbakke.

Men fortsatt like trang…

Plassmessig er A3 uendret, og det betyr svak plass i baksetet -- særlig også fordi sportssetene med sine tykke seterygger stjeler noe benplass i baksetet. I forsetene er derimot plassen mer enn god nok, og bagasjerommet ligger midt på treet i Golf-klassen.